relevant blijven fashion

Zo blijf je relevant met je fashionmerk

Je (potentiële) klanten hebben tegenwoordig enorm veel keuzes en afleidingen. Ook de manier waarop ze beïnvloed worden en kopen verandert: Instagram vervangt hele tijdschriftredacties en ontwerpen van de show op de catwalk zijn direct te koop. Hoe blijf je dan nog relevant met je fashionmerk? Het is de grootste uitdaging die fashionmerken hebben. We hebben onderzoek gedaan en in dit artikel de tips van succesvolle merken voor je op een rij gezet.

De mensen in je doelgroep hebben steeds meer afleidingen, keuzes, kansen en manieren om te communiceren welke uiteindelijk testen hoe sterk de band tussen je doelgroep en je merk is en hoe relevant je bent. Het verliezen van relevantie kost je marktaandeel en niemand wil uiteindelijk het lot van cassettebandjes delen. (Voor de jongeren onder ons die de cassettebandjes niet gekend hebben, klik hier, je bent niet de enige.) Dus doen we er alles aan om relevant te blijven. Een paar merken zijn daar heel goed in. Hoe doen ze dat? Wij vroegen experts in de branche om tips:

1. Branding

De duidelijke nummer 1 om relevant te blijven met je fashionmerk is branding. Een goede branding van je merk is alles. Consumenten willen zich kunnen identificeren met je merk. Je merk is je identiteit en je imago. Wordt je branding overal consequent doorgevoerd? Is de belevenis die klanten met je merk hebben consistent en wat ze ervan verwachten?

Investeer in je branding om het echt te laten weerspiegelen waar je merk voor staat. Je merk moet resoneren met je klanten om te slagen.

2. Re-Brand je merk als dat nodig is

Dit is wellicht herkenbaar: een merk wordt gestart met een bepaalde visie, naam en slogan in gedachte. Maar naarmate het merk groeit, de markt verandert en het merk wellicht ook, past de branding van toen niet meer zo goed. Een nieuwe branding die aansluit op de nieuwe of gewijzigde koers die je met je merk wilt varen verduidelijkt waar je voor staat.

Een heel mooi voorbeeld is de rebranding van Burberry. Met een paar marketingtweaks heeft het merk zijn complete imago veranderd. Hoewel het merk begon met een goede reputatie, werd Burberry in de jaren 90, met Kate Moss als boegbeeld, steeds meer gezien als merk voor de “chav culture” (stereotype van de Britse arbeidersklasse) wat de verkopen enorm deed kelderen. Een nachtmerrie voor ieder merk.

Kate Moss voor Burberry 2000
Kate Moss/Burberry 2000

In 2001 nam Christopher Bailey als creatief directeur de leiding over en zette naast Kate Moss, Emma Watson en Cara Delevingne in als nieuwe gezichten van het merk en verwijderde de beroemde “Burberry check” van de meeste van haar producten. Daarnaast creëerde het merk “Burberry Acoustic”, een samenwerking met aanstormend jong Brits muziektalent. Met de juiste modellen en een groot social media bereik, is Burberry met succes de 21e eeuw ingegaan als een merk dat opnieuw synoniem staat voor gepolijst Brits cool.

Emma Watson voor Burberry 2009
Emma Watson/Burberry 2009

3. Weet wat je klanten beweegt

Om relevant en betrokken te blijven met je fashionmerk moet je ervoor zorgen dat je de juiste informatie hebt over de behoeften, wensen en verwachtingen van je potentiële klanten. Door wie worden ze beïnvloed, wat vinden ze belangrijk? Dit betekent tijd met hen doorbrengen, het liefst face to face. Of anders online, zoveel als mogelijk en nodig. Zodra je vinger aan de pols verliest met wat je klanten willen, neemt het risico toe dat je relevantie afneemt.

Communiceer met als doel betrokkenheid te creëren tussen je klanten en je merk. Een eenzijdige stroom van informatie vanuit je merk, zonder dat je reageert op commentaar of andere interactie, bouwt geen betrokkenheid. Vind de juiste manier om betrokken te blijven bij je doelgroep, stimuleer een gevoel van vertrouwen en bouw een zinvolle informatiestroom op (dat betekent tweerichtingsverkeer). Zo houd je feeling met je doelgroep.

4. Communiceer op de manieren die je klanten interesseert

Er zijn tientallen manieren om met je doelgroepen te communiceren. Ook hier moet je relevant blijven met je fashionmerk. Als je met je communicatie blijft hangen op een social media platform, terwijl (grote delen van je) doelgroep een nieuw social media platform heeft omarmt dan ben je niet meer in het zicht bij hen. Dit klinkt misschien belachelijk voor de hand liggend, maar in de praktijk hebben merken het vaak zo druk, dat ze de aansluiting missen. Ze zijn bijvoorbeeld wel aanwezig op social media, maar alleen platforms die ze zelf leuk vinden of kennen, en dat zijn niet altijd de platforms waar hun (potentiële) klanten gebruik van maken. Het flexibeler zijn en inspelen op hoe en waar de doelgroep wil connecten is enorm belangrijk.

5. Weet wat er om je heen gebeurt

Zoals in elke branche, is het ook in de fashionbranche essentieel om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Vind de voor jouw team makkelijkste manier om te weten wat er gebeurt in de mode-industrie, zowel lokaal als internationaal en op alle niveaus. Er zijn tal van middelen die (online en offline tijdschriften, blogs, social media etc) die jou en je team de nodige kennis verstrekken om te weten wat je te wachten staat. Dat geldt ook voor je con-collega’s: Weet wat ze (internationaal) doen, weet wat ze niet doen, kijk wat je voor je eigen merk kunt toepassen en hoe je jezelf kunt uitdagen om beter te zijn.

Er zullen altijd dingen veranderen. “Disruption” en “Game changer” zijn woorden die je te pas en te onpas hoort. Je hoeft echt niet overal op in te springen: zorg dat je weet wat er komt, filter eruit wat een effect op jouw merk kan hebben, sta ervoor open en bereid je voor.

6. Hou een overzicht bij van je eigen vooruitgang

Als je terugkijkt op je carrière, wat je voorheen hebt gedaan en hoe je dat hebt gedaan, dan zie je wat je in die tijd hebt geleerd en hoe je jezelf hebt verbeterd. Natuurlijk is de concurrentie belangrijk, maar nog belangrijker om relevant te blijven met je fashionmerk is jezelf te verbeteren en te weten, wat de vooruitgangen zijn die je geboekt hebt. Zo blijft je niet alleen relevant voor jezelf, maar ook voor je klanten. Een Fashion ERP Systeem kan je helpen bij het monitoren van je resultaten en helpt je tijdig in te springen waar nodig, zodat je je resultaten verbeteren kunt.

7. Verwelkom kritisch denken binnen je organisatie

Je verzetten tegen verandering kan je merk veel schade toebrengen. Weerstand tegen verandering, een gebrek aan creatieve probleemoplossing of negativiteit tegenover alles wat nieuw is, zijn dingen die je merk niet verder helpen. Natuurlijk moet verandering in een bedrijf niet doorgevoerd worden puur omwille van verandering, het moet je merk of bedrijf verder helpen en naar een hoger niveau tillen. Een bedrijfscultuur die innovatief denken omarmt houdt een bedrijf relevant en helpt het de concurrentie voor te blijven.

8. Haal inspiratie uit andere branches

We zoeken maar al te vaak naar innovatie binnen onze eigen industrie. Natuurlijk is het goed om te kijken wat andere merken doen, maar je laten inspireren door andere branches kan je op verrassende ideeën brengen.

Hierboven zie je een voorbeeld van een Crumpled Maps (verfrommelde kaart), waarvan de fabrikant inspiratie haalde uit de eigenschappen van dure zakdoeken. Zonder eruit te zien als een toerist -met een grote uitgevouwen kaart voor je gezicht-, navigeer je eenvoudig door het gebied waar je nu bent door alleen dat stukje van de kaart waar je bent uit te vouwen. “Hoeveel mensen gebruiken er nog uitvouwbare kaarten in het tijdperk van Google Maps?”, kun je je afvragen. Toch heeft de producent van deze veelvoudig award winnende innovatie er iets heel gaafs van weten te maken. Meer verrassende voorbeelden van cross industry innovaties vind je hier.


Conclusie

Relevant blijven met je fashionmerk is een combinatie van veel factoren. In essentie gaat het erom dat je aan alle kanten feeling houdt, zodat je goed weet wat er speelt. Dat is op zich natuurlijk geen rocket science, maar in de praktijk hebben mensen in de fashionbranche vaak het gevoel achter de feiten aan te lopen en daardoor (te) weinig tijd hebben om zich te concentreren op dingen als de tips hierboven. Een goed fashion ERP systeem kan je helpen om meer tijd vrij te houden, zodat je je kunt richten op de langere termijn strategie van je merk.

Zijn er tips die je mist? Laat het ons weten in een reactie hieronder. We zijn benieuwd naar je input.

Gratis Download: 11 kenmerken van succesvolle fashionmerken

Wil je meer voorbeelden van wat succesvolle merken doen om de concurrentie voor te blijven? Download dan ons gratis eBook.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *