fashion ERP efficiëntie

8 nadelen van fashion Marketplaces

Veel mensen in de fashionbranche vragen zich af hoe ze het beste om kunnen gaan met marketplaces en vinden de steeds dominantere positie van aanbieders als Zalando en Amazon lastig, evenals de hoge aantallen retouren die gepaard gaan met het verkopen op marketplaces. Maar wat zijn nou echt de nadelen van het aansluiten bij een marketplace? Wij zetten de acht meest genoemde nadelen op een rij.

Meedoen of het gevecht aangaan?

Fashionmerken, -groothandels en -retailers hebben drie opties:

  1. Je werkt samen met bestaande marketplaces
  2. Je verzet je er tegen, door een uitgebreide online aanwezigheid of het creëren van een eigen marketplace.
  3. Je gaat door zonder bovenstaande opties

Maar laten we reëel zijn, de laatst genoemde mogelijkheid is voor veel bedrijven, tenzij in een niche of zeer uniek in de ogen van de consument, geen optie.

1. Marges

Iedere marketplace heeft zijn eigen regels omtrent tegenprestaties. Je maakt gebruik van de voordelen van een online marketplace, maar betaalt in ruil daarvoor een abonnement of commissie. Met andere woorden: je levert een deel van je winstmarge in. Aan jou de afweging of deze marge opweegt tegen de voordelen die het desbetreffende marketplace je biedt.

2. Macht

Marketplaces bepalen grotendeels hoe de zoekresultaten getoond worden. Een zoekopdracht op Amazon naar een jeansjack voor dames toont eerst artikelen die beschikbaar zijn voor Prime Shipping, wat alleen van toepassing is op bepaalde Prime-kwalificerende marktplaats verkopers. Dan worden de gesponserde artikelen getoond en pas daarna de overige artikelen, waar je als bezoeker filters kunt loslaten op de vele (9.000 in dit geval) beschikbare artikelen.

Amazon bepaalt hoe zoekresultaten getoond worden

3. Managen/Integratie ERP

Voorraadbeheer, logistiek, leveringen, retourzendingen, meer verkopen: er kan een hoop extra werk op je afkomen. Het liefst wil je de klanten die je wint via marketplaces, dezelfde positieve ervaring geven als klanten die via andere kanalen komen, maar je moet hier wel op voorbereid zijn. Een integratie van de marketplace met je fashion ERP zorgt ervoor dat je aanbiedingen, orders, betalingen, inventaris, verzendupdates en rapporten snel en geautomatiseerd afgehandeld kunnen worden.

4. Gebrek aan inzicht in data

Als je verkoopt via marketplaces, heb je geen tot weinig inzicht in data. De marketplaces zelf echter hebben alle data tot hun beschikking, waardoor ze goedlopende producten zelf onder whitelabel kunnen produceren en zo meer winst kunnen genereren. Amazon heeft inmiddels al 76 eigen merken.

Je kunt je echter ook concentreren op de informatie die je wel kunt verzamelen met je verkopen op marketplaces. G-Star, bijvoorbeeld, heeft collecties beter kunnen personaliseren door dataonderzoek op Zalando. Het merk was twee jaar lang zelfs uitsluitend aanwezig op Zalando voor ze een eigen webshop openden. Inmiddels is G-Star ook op Amazon aanwezig.

5. Veel retouren

Retouren worden gezien als een grote kostenpost. Echter, als je je bedenkt dat een flexibel retourenbeleid de kans op een herhaalaankoop vergroot met 150 tot 450% (bron: Emerce Fashion/KPN), ziet het kosten/baten plaatje er wellicht anders uit dan je in eerste instantie denkt.

6. Geen verzendkosten mogen rekenen

Het gratis verzenden naar klanten is een vereiste bij de meeste marketplaces. Daarnaast moet je er tevens voor zorgen dat de artikelen zo snel mogelijk en in goede staat bij de klant aankomen. Ook bij retourzendingen komen de portokosten vaker wel dan niet voor jouw rekening.

7. Geen controle over je merkpresentatie

Sommige merken verkopen zelf op marketplaces om meer controle te krijgen over de manier waarop hun artikelen gecommercialiseerd en gepresenteerd worden. Dat heeft vaak tot gevolg dat merken retailers verbieden om (een deel van de) artikelen van hun merk aan te bieden op marketplaces. Adidas, Apple, Bose, Levi’s en MAC Cosmetics zijn bijvoorbeeld “restricted brands” op Amazon.

De kwestie van merkcontrole vs. potentieel omzetverlies is een grote afweging. Met de komst van sociale netwerken die hun eigen marketplaces lanceren wordt het niet eenvoudiger om dit te beheren.

8. Geen relatie met je klanten

De marketplace heeft de relatie met de klant. Je hebt zelf geen, beperkt of tegen betaling enigszins inzicht in data, zoals demografie en conversiedata. Ook laten de meeste marketplaces het niet toe om promotiemateriaal bij te sluiten bij een bestelling. Toch zijn er wel andere manieren om alsnog klantdata te verzamelen en een langetermijn-klantrelatie aan te gaan met je klant die via een marketplace gekocht heeft. Denk bijvoorbeeld aan de klant verleiden via de productverpakking om gegevens achter te laten op jouw webwinkel voor extra garantie.


Conclusie

Ondanks de nadelen heeft het verkopen via marketplaces ook veel voordelen. Belangrijk is dat je de juiste afwegingen maakt voor jouw bedrijf. Zie wat de zeven belangrijkste criteria zijn bij het selecteren van de geschikte fashion marketplace(s) voor jou. Download de gratis Whitepaper “De 7 belangrijkste tips voor het selecteren van een Marketplace.”

Whitepaper Marketplace

Op de informatiepagina “marketplaces voor fashionbedrijven“, lees je alle ins en outs, vind je tips en tricks en vind je best practices van expert die reeds vele succesvolle implementaties gedaan hebben.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *