Fashion supply chain: trends waarop je kunt anticiperen
Globalisatie. De vraag van de consument naar snelheid, kwaliteit en transparantie. Het zijn factoren die, naast winststijging en het reduceren van verliezen, zorgen voor de hedendaagse uitdagingen in de fashion supply chain. Het verbeteren van de supply chain staat in de modebranche dan ook meer dan ooit centraal. Met name als het gaat om de versnelling van de processen die bedrijven doormaken en transparantie in de keten.
Het toepassen van technologie is essentieel. Niet alleen voor de supply chain en de consument, maar ook voor alle andere interne processen. Wat zijn veranderingen die van invloed zijn op de fashion branche? Hoe dwingen ze bedrijven om hun processen binnen de supply chain te heroverwegen en te veranderen? Wat doen bedrijven om dit te verbeteren? Eerder blogden we al over de top 10 invloeden die de fashionindustrie veranderen. In dit blog geven we je een een overzicht van de 3 belangrijkste veranderingen op het gebied van fashion technologie en de supply chains.
1. Snelheid en gemak
De manier waarop de consument zich laat inspireren is veranderd. De kans dat een consument zich op ideeën laat brengen door een merk (via bv de website of in de winkel) is veel kleiner dan dat hij door influencers, vrienden of een look die hij zelf op straat heeft gezien wordt beïnvloed. Het probleem hierbij is dat de directe link tussen de inspiratie en de artikelen wegvalt.
Ga online maar eens op zoek naar een look die je op straat, YouTube of TV gezien hebt. Je moet de artikel- en merknaam raden of hopen dat het gewenste artikel verschijnt als je een zoekterm ingeeft. Het is onhandig en het moment van de directe koopimpuls gaat verloren.
Er zijn initiatieven om dit te verbeteren. Bijvoorbeeld SnapTech en Saite bieden visuele zoekoplossingen die consumenten leiden naar precies datgene wat ze online willen shoppen. Amazon gebruikt kunstmatige intelligentie om mensen te helpen winkelen. De “Echo Look”-functionaliteit is in staat om de smaak van de gebruiker te leren kennen. Op basis daarvan zal de functionaliteit aanbevelingen te doen.
De verwachting is echter dat het merendeel van de fashionbedrijven zal investeren in het integreren van commerciële functionaliteit in de sociale media. Hierdoor kan door de consument rechtstreeks naar het product worden gegaan. Gevonden worden en snel leveren is de uitdaging.
2. E-commerce vraagstukken
De fashion supply chain blijft een gemeenschappelijk aandachtsgebied voor innovatie voor alle bedrijven, evenals het betalingsproces. E-commerce giganten zullen elkaar verder beconcurreren op het gebied van klantenservice, leveringssnelheid, extra diensten en eigen merken. Het doel daarbij is om het voorkeursplatform van consumenten en merken te worden. Zo zal b.v. Zalando, dat de “Spotify for fashion” wil worden, haar strategie richten op vier pijlers: assortiment, gemak, vraagontwikkeling en digitale ervaring.
Kleinere e-commerce bedrijven kunnen nog steeds hun plek innemen. Dit is haalbaar zolang ze zich kunnen onderscheiden op het gebied van creativiteit en vertrouwen (door transparantie). Ook het kunnen opbouwen van emotionele relaties met een consument is van belang. Interactie, zoals (goed ingerichte) chatbots of een chat met een medewerker kan hierbij een grote rol spelen.
Voor e-commerce platforms die zich alleen blijven richten op retailmarges, in plaats van op ondersteunende diensten, zonder een niche te bezetten, zal de ondergang waarschijnlijk eerder vroeger dan later komen.
3. On-Demand
Automatisering en data-analyse hebben nieuwe spelers de mogelijkheid gegeven flexibel en op maat te produceren.
Een voordeel daarvan is dat het een positieve impact heeft op het cash management van een bedrijf. On-demand productie zorgt voor een betere controle over de voorraden van de onderneming. Ook vermindert het risico op mislukte incasso’s en minimaliseert het risico dat geld “in de goot” belandt. Dit laatste is vaak de reden waarom nieuwkomers op de markt falen.
Maar reëel gezien: wat kan een gemiddeld fashionmerk binnen korte tijd produceren? Het creatieve proces lijkt in te boeten bij het “fast fashion” en “on demand” proces. Men kan experimenteren met het sneller reageren op trends en de vraag van de consument door een just-in-time-productie te realiseren. Ook kunnen bedrijven de overproductie verminderen en korte, kleine productiecycli tot de nieuwe norm te maken. Fashionbedrijven zullen voor zichzelf duidelijk moeten stellen in hoeverre ze hierin kunnen, willen of moeten meegaan om succesvol te blijven. Zie hier 10 tips om je time-to-market te verkorten.
Er moet achter de schermen veel gebeuren om deze veranderingen het hoofd te kunnen bieden. Er zijn twee belangrijke elementen die de achterliggende processen in de branche veranderen:
A. Een geautomatiseerde fashion supply chain
Je kunt je reactietijd alleen verbeteren als je in staat bent om gegevens te beheren en snel informatie te verkrijgen. Een mogelijke scenario’s die een snelle reactietijd vereist is onder meer de noodzaak van een productieverhoging van een bepaald product dat onverwacht succesvol is geworden. Een ander scenario is wanneer er een probleem is met de maat van een schoen die onmiddellijk naar de productie moet worden teruggestuurd om geen verliezen meer te lijden.
Deze situaties kunnen alleen tijdig en met een minimale impact worden aangepakt, wanneer de processen volledig geautomatiseerd zijn. Het verkrijgen en controleren van gegevens in elke stap van de supply chain stelt je in staat om nauwkeurigere beslissingen te nemen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om efficiëntie op alle niveaus te verhogen.
B. Automatisering van je bedrijfsprocessen
Enterprise Resource Planning (ERP) systemen werden in de jaren ’90 voor het eerst gebruikt in de fashionbranche. Ze werden destijds gebruikt om de voorraad te beheren. Inmiddels zijn er gespecialiseerde fashion ERP-oplossingen, zoals XL-ENZ, die aan de behoeften van elke afdeling binnen fashionbedrijven voldoen. Deze totaal oplossing helpt mensen om hun werk beter en sneller te doen.
Bedrijven worden steeds meer gedecentraliseerd en geïnternationaliseerd. En de enige manier om alle informatie die deze teams beheren te beheren en de workflow tussen de teams te optimaliseren, is door een goed geïntegreerd systeem. Volgens Gartner Consulting zullen bedrijven die tegen 2020 hun systemen naar ERP migreren, hun responsgraad met 75% hebben verbeterd.
Conclusie
De veranderingen gaan in hoog tempo door. Het is niet realistisch om te denken dat ieder bedrijf past in het grote platform business model gebaseerd op logistiek, snelheid en zoeken, zoals de grote spelers in de fashionbranche, of als kleine on-demand bedrijven. Er blijft ruimte voor kleinere merken en groothandels, zolang ze kunnen onderscheiden op emotie, creativiteit en vertrouwen. Natuurlijk is het wel aan te raden om te kijken wat je wel van deze strategieën kunt integreren in je eigen bedrijf en om je mensen de tool te geven die ze nodig hebben om hun werk goed en snel te kunnen doen. Spreek eens vrijblijvend met onze experts, zij kunnen je vrijblijvend van handige tips en adviezen voorzien. Je kunt contact met ons opnemen via het formulier hieronder, via de chat of door ons te bellen (0182-398130).
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!