fashion erp invloeden fashion 2019

Actuele top 10 invloeden in de fashionbranche

Wat zijn de onderwerpen waar je als fashionbedrijf nu op moet letten? Consultancybedrijf McKinsey & Company en Business of Fashion hebben met analytische nauwkeurigheid de veranderende fashionindustrie beschreven in een 108 pagina’s tellend rapport. Wij zetten de belangrijkste actuele invloeden in de fashionbranche voor je op een rij.

Het onderzoek heeft geleid tot een gemeenschappelijk begrip van de bewegingen die in de modewereld gaande zijn. Het zet uiteen hoe de industrie presteert en geeft aan waar de topprioriteiten, zowel zakelijk als creatief, liggen.

Het rapport, “The State of Fashion” is ingedeeld in 3 thema’s: de wereldeconomie, consumentenverschuiving en fashion bedrijfsmodellen en technologie. Het doel van het rapport is om fashionbedrijven de snel veranderende fashion-industrie beter te laten begrijpen. Daardoor kunnen de bedrijven een sterk standpunt in nemen over de stand van zaken.

ECONOMIE WERELDWIJD

1. Toenemende voorzichtigheid

Neerwaartse bewegingen in belangrijke economische indicatoren en andere potentieel ontwrichtende factoren zullen zorgen voor een voorzichtigere stemming. Daarnaast zullen, met een mogelijke wereldwijde economische groeivertraging rond 2020, bedrijven voorzichtiger worden. Ook zullen ze, in vergelijking met voorgaande jaren, offensiever gaan kijken naar mogelijkheden om hun productiviteit te verhogen.

Percentage respondenten dat zich zorgen maakt over de wereldwijde economische vooruitzichten


2. De opkomst van India

India wordt een focuspunt voor de fashionindustrie, naarmate de consumenten middenklasse groeit en hun productiesector zich versterkt. Fashionspelers moeten daarom hun inspanningen verdubbelen in deze sterk gefragmenteerde en uitdagende markt. Een markt waar een goed opgeleide en technisch uitgekiende bevolkingsgroep in aanraking komt met de arme en mobiele mensen.

Verwacht aantal smartphonegebruikers in India rond 2022, 2,3x het gebruik in 2017.


3. Handel 2.0

Bedrijven zullen plannen moeten maken om het hoofd te kunnen bieden aan een mogelijke verandering van de wereldwijde value chains. Enerzijds kan de fashionhandel worden hervormd door nieuwe belemmeringen, handelsspanningen en onzekerheid. Anderzijds door nieuwe mogelijkheden van de groeiende handel tussen ontwikkelingslanden en de heronderhandeling van handelsovereenkomsten.

Percentage respondenten dat van mening is dat veranderingen in het handelsbeleid potentiële risico’s voor de wereldwijde economische groei met zich mee zullen brengen

Videosamenvatting “State of Fashion”
Bron: McKinsey.com & Business of Fashion

CONSUMENTENVERSCHUIVING

4. Einde van het permanente eigendom

De levensduur van fashionartikelen wordt rekbaarder naarmate de markt voor tweedehands, refurbished, herstelde, en verhuurde spullen zich blijft ontwikkelen. Fashionspelers zullen in toenemende mate gebruik maken van deze markt. Hiermee krijgen ze toegang tot nieuwe consumenten die opzoek zijn naar zowel betaalbaarheid als een verschuiving van de permanente eigendom van kleding.

Percentage respondenten dat van mening is dat het bedrijfsmodel met tweedehands spullen in 2019 relevanter zal zijn dan in 2018


5. Weten wat de nieuwe generaties belangrijk vinden

Sociale, politieke en milieu gerelateerde zaken zijn in belang gegroeid voor de jongere generaties. Dit dwingt merken hier ook over na te denken. In vele (maar niet alle markten) zullen merken die een krachtig standpunt innemen betreffende deze kwesties, beloond worden.

De passie van de jongere generaties voor sociale en milieuzaken heeft een cruciale omvang bereikt. Hierdoor worden merken meer fundamenteel doelgericht, om zowel consumenten als talent aan te trekken. Consumenten uit sommige (maar niet alle) markten zullen fashionbedrijven belonen die een sterk standpunt innemen over sociale en milieukwesties. Dat moet dan wel verder gaan dan het traditionele MVO.

Het aantal keren dat het woord “feministisch”  in 2018 op de homepages en nieuwsbrieven van retailers verschijnt in vergelijking met 2016


6. Directe beschikbaarheid

In de klantbeleving op mobile devices is het gat tussen het vinden van een gewenst artikel en het kopen ervan een pijnpunt geworden. De huidige consument is ongeduldig en wil de gewenste producten het liefst direct tot zijn beschikking hebben. Aanbieders die deze kloof kunnen overbruggen, genieten de voorkeur van de meeste consumenten. Fashionbedrijven zullen zich daarom richten op het dichten van deze kloof. Dit doen ze door middel van het verkorten van doorlooptijden en een betere beschikbaarheid van geadverteerde artikelen. Ook doen ze dit door middel van nieuwe technologieën, zoals visueel zoeken.

In 2018 verwachtten klanten van Amazon in de VS leveringen binnen 24 uur, in tegenstelling tot de verwachting van 9 dagen in 1995


7. Verregaande transparantie

Na jaren van debacles met lekken en misbruik van persoonlijke gegeven is de consument wantrouwig geworden. De consument verwacht dat bedrijven absolute openheid van zaken geven over de bescherming van zijn persoonlijke data. Daarnaast verwacht hij in toenemende mate transparantie op het gebied van prijs/kwaliteitverhouding en creatieve integriteit.

Percentage respondenten dat “de behoefte van de consument aan vertrouwen in productauthenticiteit en creatieve originaliteit” in de top 5 van trends noemt


FASHION BEDRIJFSMODELLEN & TECHNOLOGIE

8. Hervorming van bedrijfsmodellen

Traditionele merken beginnenhun eigen bedrijfsmodellen, imago en aanbod te hervormen. Dit als reactie op kleine opkomende merken, die in een stroomversnelling komen door een afnemende merkentrouw en een groeiende honger van de consument naar nieuwheid. McKinsey & Business of Fashion verwachten dat meer merken deze koers gaan varen. Dit zal een een aanzienlijke invloed hebben op hun bedrijfsmodellen.


De belangrijkste trend die fashion-executives voorspellen dat de fashionbranche zal hervormen


9. Digitale concurrentie

Naarmate de concurrentie om het voorkeursplatform te zijn toeneemt, zullen e-commerce spelers blijven innoveren door winstgevende diensten met toegevoegde waarde toe te voegen. Dit kan gaan om overnames, investeringen of interne R&D.

Echter, de aanbieders die hun ecosysteem diversifiëren, zullen hun voorsprong vergroten ten opzichte van degenen die pure spelers blijven die uitsluitend op retailmarges vertrouwen.

Omzet samengesteld jaarlijks groeipercentage van fashion e-commerce aanbieders ten opzichte van traditionele retailers van 2013 tot 2017.


10. Hervorming van bedrijfsmodellen

Automatisering en data-analyse hebben het nieuwe spelers mogelijk gemaakt op een flexibele productie op maat te realiseren. De grote aanbieders zullen experimenteren met het sneller reageren op trends en de vraag van de consument. Dit doen ze door een just-in-time-productie te realiseren en de overproductie te verminderen. Ook maken ze korte, kleine productiecycli tot de nieuwe norm.

Het ambitieniveau voor een verschuiving naar nearshoring zal tussen 2018 en 2025 verdubbelen.


Het volledige rapport The State of Fashion is hier te lezen.


Conclusie

Het is goed om te weten wat er speelt en wat de verwachtingen voor de toekomst zijn in de wereldwijde fashionindustrie. Neem het mee in je overwegingen voor je eigen bedrijf en kijk hoe je (verder) kunt voorbereiden. Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op om vrijblijvend te sparren, via het formulier hieronder, via de chat of bel ons (0182-398130).



Vragen of meer informatie?


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *