fashion logistiek

Fashion en logistiek. Een goede logistieke afhandeling in je magazijn verdient zich dubbel en dwars terug.

Logistiek in de fashion

Een goede logistieke afhandeling in je fashion magazijn verdient zich dubbel en dwars terug. Zeker in de fashion waar je te maken hebt met seizoensgebonden producten, inslag, uitslag, voorraad, leverafspraken en handling. Allemaal logistieke handelingen welke kosten met zich meebrengen. Daarnaast geeft een goede logistieke organisatie je de mogelijkheid om je:

  • Klanten beter en sneller te bedienen;
  • Professionaliteit uit te stralen naar je klant; 
  • De service te verbeteren.

De logistieke kosten kun je verlagen door de handmatige handelingen te reduceren. Binnen de fashion heb je buiten de afgesproken leverdatum met je klant ook te maken met een reeks aan logistieke afspraken. Enkele voorbeelden hiervan zijn afspraken over deelleveringen, over aanmelden van de levering of over bepaalde handling welke je uit moet voeren. Dan speelt er nog de druk mee van de grote hoeveelheden die je in korte tijd moet uitleveren. De druk op het uitlevermoment is dan ook groot, de kans op fouten neemt hierdoor toe. 

Efficiënter te werk gaan met een fashion ERP

Het efficiënt inrichten van het logistieke proces is de oplossing om de druk in de uitleverperiodes te verlagen. Hoe ideaal zou het zijn wanneer een ERP-systeem aangeeft welke leveringen gepickt kunnen worden? Of welke leveringen je op on hold moet zetten vanwege, bijvoorbeeld, een negatieve financiële status van de klant? Bedenk hoe simpel het zou zijn wanneer je vanuit één overzicht je artikelen waar te weinig voorraad van is kunt verdelen onder je klanten. Of dat je het systeem laat bepalen bij te weinig voorraad aan welke klanten je in ieder geval mag leveren. Met een fashion ERP kun jij in een druk op de knop de juiste pickbonnen genereren. Ideaal!

Het fashion logistieke proces vereenvoudigd in XL-ENZ

Kleine aanpassingen in je proces kunnen grote gevolgen hebben op de logistieke afhandelingen. Afspraken die je vertegenwoordiger maakt met de klant over prijzen, wel of geen backorders, levertijden, VAL afspraken e.d., hebben allemaal invloed later op het proces van uitleveren. De facturatie is de sluitende post van het verkooptraject. De verkooporder is de start van het uitleverproces. In deze fase moet je de zaken goed geregeld hebben! In XL-ENZ leg je al deze aansturende informatie vast bij de bron, namelijk de klant en de verkooporder. Deze bronnen zijn de basis voor het uitleverproces. Leg je bij de klant afspraken vast over prijzen? Deze prijzen worden dan gehanteerd bij facturatie van de levering. Leg je bij de klant leverafspraken vast (deelleveringen, voor aanmelden, verpakkingsinformatie e.d.)? Dan hanteert het systeem deze afspraken bij het uitleveren.

Bij ERP-software gericht op de fashion zoals XL-ENZ van Reflecta realiseer je een kostenbesparing op je logistiek, reduceer je de handmatige handelingen en is uitleveren van seizoensgebonden producten over meerdere kanalen een fluitje van een cent.

Ben jij benieuwd wat XL-ENZ voor jouw bedrijf kan betekenen? Aarzel niet en neem contact met ons op! Wij staan je graag te woord. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *