Een actief verkoopteam genereert veel informatie
Zij praten met klanten, vergaderen met potentiële klanten en verzamelen waardevolle informatie. Vaak worden deze gegevens genoteerd op handgeschreven notities, opgeslagen op laptops of gewoon alleen onthouden door de persoon zelf.
Details raken verloren, er wordt na een vergadering niet direct actie ondernomen en het prioriteren van klanten vervalt tot giswerk in plaats van een gestructureerde benadering op basis van feiten. Bovendien kan al deze informatie verloren gaan als een verkoopmedewerker een andere functie aanvaardt.
Waarom is het gebruiken van CRM zo belangrijk?
Omdat volgen en opvolgen essentieel is. Van de telefoontjes en e-mails tot de bezoeken op de beurs of de showroom het vastleggen van deze informatie maakt de vervolgstappen om een deal te sluiten of het account van die klant te vergroten inzichtelijker en daardoor beter uitvoerbaar.
Klanten komen met vragen, opmerkingen naar aanleiding van bestellingen of klachten. Zonder één platform voor interacties met klanten kunnen communicaties binnen de stroom aan informatie verloren gaan, wat weer kan leiden tot een reactie naar jouw klant waar hij of zij niet tevreden mee is.
Maak je gesprekken persoonlijk, relevant en actueel
Gelukkig is er een oplossing. Met het contact registratiesysteem van XL-ENZ kan je elke klant, lead, serviceaanvraag, alle contactgegevens, voorkeuren en de volledige geschiedenis op één locatie opslaan. Zo is je gesprek altijd persoonlijk, relevant en actueel.
Zijn er vervolgstappen welke niet direct uitgevoerd hoeven worden? Plan deze dan in met de takenmanager van XL-ENZ. Zo wordt een vervolgstap nooit vergeten en zijn de openstaande vervolgstappen voor iedereen inzichtelijk en dus beheersbaar. Kijk eens kritisch naar de indeling van je klantgroepen en relatietypes binnen XL-ENZ. Je kunt leads en klanten gedetailleerd classificeren om vervolgens in te zetten om gerichte informatie vast te leggen of toe te sturen naar de juiste groep.
Door je klanten beter te begrijpen, krijg je een beter inzicht in kansen op het gebied van cross- en up-selling, zodat je met bestaande klanten nieuwe zaken kunt doen. Betere informatie leidt tot meer tevreden klanten dankzij betere service.