A Fish Named Fred: van startup in de economische crisis tot succesvol merk met sterk imago!

logo a fish named fred

Een merk starten in de crisis en dit uitbouwen tot een label met 750 verkooppunten in 28 landen en eigen winkels. A fish named Fred deed het en timmert nog altijd succesvol aan de weg. Hun geheim? Hun visie.

DE UITDAGING

Het merk opnieuw opbouwen en de ambitieuze internationale groeiplannen realiseren. Vraagstukken op het gebied van e-Commerce en logistiek.

DE OPLOSSING

Een oplossing met een goede basis, een geïntegreerde financiële administratie en veel mogelijkheden in het pakket van een partner met het vermogen om A fish named Fred bij te staan in hun groei.

HET RESULTAAT

Beter inzicht, vermindering van manuele handelingen, een solide basis voor expansie en een partner die meedenkt.


A Fish Named Fred: van startup in de economische crisis tot succesvol merk met sterk imago!

Wat is begonnen in 2011 als klein merk met een visie, wordt tegenwoordig wereldwijd herkend en erkend. In 2017 opende de eerste monobrandstores in Maastricht en het Bulgaarse Sofia. Daarnaast worden de eerste gesprekken gevoerd om een franchiseformule uit te rollen in China en India. Tevens zijn er leuke ontwikkelingen op andere vlakken. Zoals A fish named Fred bier met bijpassend overhemd met hopplantjes print, een eigen Sauvignon Blanc met bijpassende wijnkledingcollectie (i.s.m. Misty Cove Wines) en een op handen zijnde A fish named Fred meubelcollectie.

Hun geheim? Hun visie. Uit de grijze massa stappen en de wereld meer kleur geven. De unieke manier van zijn. De creatieve vibe. De solide marketing om het merk heen. De vroegtijdige voorbereiding op hun groei. Dit alles heeft hen gebracht waar ze nu zijn.


Uitdaging

Rob Schalker, eigenaar en bedenker van A Fish Named Fred: “Ondanks de crisis zag ik met dit merk mogelijkheden. Ik wist hoe we dit neer moesten zetten en dat we ons tijdig moesten voorbereiden op wat komen ging.”

“De filosofie van A Fish Named Fred is ontstaan vanuit de overtuiging dat het leven te kort is om gemiddeld te zijn. We hebben originele, humoristische collecties die zijn ontworpen met oog voor detail. Ons doel is om retailers en consumenten telkens te verrassen. Out-of-the-bowl noemen wij dat – een knipoog naar de vissenkom van Fred.”

En dat werkt! Er ontstond een groei bij A fish named Fred waarvan ze verwachtten dat deze zich in een rap tempo voort zou zetten. Rob Schalker: “Ik loop al lang genoeg mee in de fashionbranche om te weten dat we grote slagen moesten maken en efficiënter moesten werken om onze groei bij te kunnen benen. Het externe Warehouse moest geïntegreerd worden. Onze logistieke processen – met name facturatie, pick & pack en voorraadbeheer – moesten verbeterd worden. Daarnaast moe de B2B-shop die ontwikkeld werd geïntegreerd worden.”

“We werkten destijds met Softwear. Dit pakket had tot dan toe zijn werk prima gedaan had. Echter was het niet in staat mee te groeien met ons bedrijf. Tevens had het geen geïntegreerd financieel pakket, wat we wel graag wilden.”


Oplossing

“We gingen daarom op zoek naar een passende oplossingen en partner. We hebben gekeken naar verschillende aanbieders op het gebied van Fashion ERP. De basis van deze oplossingen waren op zich goed, maar boden niet de totaaloplossing zoals Reflecta. Een geïntegreerde financiële administratie was speerpunt; dit zou ons debiteuren en crediteurenbeheer veel voordelen brengen,” aldus Rob Schalker.

“Bij XL-ENZ vonden we niet alleen een goede basis en een geïntegreerde financiële administratie. Tevens vonden wee veel meer handige functionaliteiten. Er zijn zoveel mogelijkheden met het pakket. Dat heeft ons ervan overtuigd dat we met XL-ENZ een solide basis voor de toekomst leggen en we niet na een aantal jaar weer op zoek moeten naar een nieuwe automatiseerder.”

“In ons beslissingstraject hadden onze CFO en onze key-users bij logistiek de belangrijkste stem. We hebben alle mogelijkheden grondig onderzocht en unaniem voor XL-ENZ en Reflecta gekozen. Naast het hebben van een goede oplossing, hebben we ook gekeken naar het vermogen van de leverancier om ons als partner bij te staan in onze groei. Het is voor ons heel belangrijk dat zij dat stuk oppakken, zodat wij ons kunnen concentreren op ons merk, de collecties en alles daaromheen.”

“Dat heeft ons ervan overtuigd dat we met XL-ENZ een solide basis voor de toekomst leggen en we niet na een aantal jaar weer op zoek moeten naar een nieuwe automatiseerder.”

Rob Schalker Eigenaar A Fish Named Fred

Resultaat

Rob Schalker: “XL-ENZ en Reflecta hebben wezenlijk bijgedragen aan onze groei.”

“We hebben met weinig mensen heel veel kunnen bereiken, doordat het systeem multi-inzetbaar is. Het is voor ons echt een groot voordeel geweest dat we klein met XL-ENZ konden beginnen en we het (nog steeds) verder kunnen uitbreiden, al naar gelang we groeien. Het systeem biedt zoveel functionaliteit. Je moet je er echt even in verdiepen, wil je er alles uit kunnen halen. Daarin worden we goed ondersteund door Reflecta,” vult Operational en Sales Support Manager Susanne Drenth aan.

Efficiëntie en inzicht

“Concrete voordelen voor ons zijn dat de commissies veel overzichtelijker zijn, dat het uitleveren vele malen makkelijker en beter gaat, dat de verkoop beter verloopt, dat we goed inzicht in onze cijfers hebben en dat onze processen over de gehele linie veel efficiënter verlopen waardoor we veel tijd besparen,” vervolgt Susanne Drenth.

Vereenvoudigde facturatie met EDI

Rob Schalker: “Onze volgende stap is het implementeren van EDI. Dit heeft voor de retailers veel voordelen. Aan onze kant zal het de facturatie aanzienlijk gaan vereenvoudigen, waardoor we weer een efficiëntieslag maken.”

Google Dashboards

Rob Schalker: “Daarnaast willen we de Google Dashboards integratie gebruiken om informatie duidelijker weer te geven. Dit is echt fantastisch. We krijgen zo een goed inzichtelijk dashboard van onze eigen data. Hierdoor kunnen we duidelijk zien wat goed gaat en waar bijgestuurd moet worden. En doordat Reflecta ons gebruik laat maken van Google technologie, krijgen we wat we nodig hebben en hoeven we niet te investeren in dure BI Tools.”

Solide basis voor verdere groei

“A fish named Fred is ontstaan uit de overtuiging dat de wereld meer kleur en plezier kan gebruiken. Onze ultieme droom is over de hele wereld bekend te raken. Daarnaast is een van de belangrijkste doelen van A fish named Fred om de collectie en het concept van Fred te kunnen tonen in een volledige A fish named Fred winkel. Door de goede basis en de verdere uitbreidingen die we met XL-ENZ gaan doen zijn we klaar voor verdere groei.”

“We hebben beter inzicht, de manuele handelingen zijn sterk verminderd en er ligt een solide basis voor expansie. Met Reflecta hebben wij een partner die meedenkt in huis gehaald.”

Susanne Drenth Operations & Sales support Manager bij A fish named Fred

Het succes en de open houding van a Fish named Fred zorgt voor leuke samenwerkingen op allerlei gebieden. Zo ontwikkelde de Haarlemse Jopen Brouwerij een speciale IPA met een twist van zeewier voor A fish named Fred. Het merk ontwierp daarbij een overhemd met een print van hopplantjes. Ook is er een A fish named Fred Sauvignon Blanc in samenwerking met Misty Cove Wines, passend bij de A fish named Fred wijnkledingcollectie. Het volgende avontuur ligt in een meubelcollectie die perfect past in het toekomstige shop-in-shop-concept.

Rob Schalker: “Houd ideeën en dromen niet voor jezelf, maar deel ze met anderen. Ik geloof in open source. Wie deelt, heeft de gunfactor en komt verder.”


Rob Schalker: “Mijn tip aan andere fashionbedrijven als het op automatisering aankomt: zoek niet alleen een automatiseerder, maar investeer in het vinden van een echte partner die mee kan groeien met je bedrijf en je ondersteunt bij deze groei.”

“Maak vooral op tijd de beslissing om dit traject in te gaan, zodat je klaar bent voordat je gaat groeien en je tijdens de groei je aandacht volledig kan richten op je merk en collectie en je niet bezig hoeft te zijn met automatiseren.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *