fashion erp, salesteam motiveren

Zo zorg je dat je de identiteit van je fashionmerk niet verliest

Je wilt een goede commerciële collectie neerzetten, die inspeelt op de trends, maar tegelijkertijd wil je de identiteit van je eigen merk niet verliezen. Hoe zorg je ervoor dat de identiteit van je eigen merk niet verloren gaat terwijl je probeert te voldoen aan alle wensen en eisen uit de markt?
Als je het eBook “11 kenmerken van succesvolle fashionmerken” gelezen hebt, dan weet je dat een van deze kenmerken consistentie is. Consistentie in de collecties en consistentie in de merkidentiteit. In dit artikel zetten we praktische tips en voorbeelden op een rij waarmee je ervoor zorgt dat je je merkidentiteit niet verliest.

Veel merken worstelen met het integreren van commerciële trends in hun collecties en het tegelijktijdig behouden van hun eigen merkidentiteit. Maar je merkidentiteit is enorm belangrijk. Meer dan de helft van de shoppers (64%) heeft affiniteit met een merk vanwege gedeelde waarden die ze met een merk hebben. (Bron: Harvard Business Review)

Doordat klanten daar meer belang aan hechten, en minder aan de prijs, hebben merken de mogelijkheid om zich te onderscheiden van concurrenten. In feite is het dus niet alleen een kans, maar ook een noodzaak om een sterke identiteit voor je fashionmerk te hebben.

Als je het gevoel hebt dat je je merkidentiteit aan het verliezen bent, zijn hier 5 tips om je weer op het juiste pad te krijgen:

1. Wees duidelijk waarom

Waarom zouden consumenten artikelen van jouw collectie moeten kopen en niet die van de concurrent? Waarom zouden ze moeten kiezen voor jouw merk? Is je merkidentiteit duidelijk en aansprekend genoeg?

Maak duidelijk waar je voor staat, waar je in gelooft, waarom je doet wat je doet. Als je dat doet, spreek je mensen aan die jouw visie delen, die zich herkennen in de waarden van jouw merk of een goed gevoel hebben bij waar je voor staat. Dit moet vooral duidelijk zijn in:

  1. Je kernwaarden.
    Zoals: moraal, overtuigingen en intenties
  2. De producteigenschappen.
    Zoals: stijlontwerp, prijs, duurzaamheid en kwaliteit
  3. Je service.
    Hoe je je medewerkers en klanten behandelt en hoe goed je hen van dienst bent. Maar ook je communicatie. Is deze overal passend bij je merk? Lees er meer over in het eBook “10 belangrijke factoren die je merkidentiteit waarborgen“.

Een goed voorbeeld is Tom’s shoes. Zij maken in al hun communicatie zeer duidelijk waar ze voor staan. Als consumenten moeten kiezen tussen 2 paar schoenen die er bijna identiek uitzien, willekeurig merk A en een paar van Tom’s, zullen de meesten kiezen voor het paar schoenen van Tom’s. Puur omdat ze het gevoel hebben dat ze daarmee een goede daad doen. Ze hebben een goed gevoel bij waar het merk voor staat.

Het waarom is wat mensen willen weten. Zie het enorme belang hiervan uit gelegd door Simon Sinek in deze video:

Of bekijk hier de volledige versie met Nederlandse ondertiteling.

2. Wees consistent

Merken hebben het soms zelf niet, of te laat in de gaten. Maar gebrek aan consistentie kan desastreus zijn. Een gebrek aan consistentie in de merkidentiteit zal uiteindelijk een negatieve impact hebben op een bedrijf. Een onsamenhangende merkidentiteit kan leiden tot wantrouwen bij klanten, die het vertrouwen in het merk verliezen.

Natuurlijk is consistent zijn meer dan alleen je logo overal op zetten. Het menselijk brein herkent beelden sneller dan woorden. Dat betekent dat je een consistente visuele identiteit nodig hebt als je bekendheid wilt opbouwen en behouden bij je publiek. In al je uitingen (je ontwerpen, verpakkingsmaterialen, website, social media accounts, directories, flyers, lookbooks, catalogi etc.) moet je ervoor zorgen dat iedereen de voor jouw merk herkenbare kleuren, afbeeldingen en stijlen ziet.

Maar ook in je communicatie is consistentie belangrijk: je hebt consistentie nodig in de manier waarop je met klanten praat, hoe je de telefoon beantwoordt, wat er in je e-mailhandtekening staat, de communicatie op je website, enz.
Onthoud dat je met je merk verwachtingen stelt en dat je merk hier gedurende alle ervaringen die klanten met je merk hebben consistent aan moet voldoen.

if you watn to be taken seriously be consistent

Een voorbeeld: als je op Facebook op een bepaalde manier met je doelgroep communiceert, je op Instagram een complete draai maakt in je manier van communiceren en op je website weer op een andere manier communiceert, dan kunnen mensen hun vertrouwen in je merk verliezen. Het werkt verwarrend.

Zorg ervoor dat iedereen die voor je merk werkt de betekenis en het belang van je merkidentiteit begrijpt. Als zij de identiteit van je merk niet begrijpen, of het belang ervan niet inzien, zijn ze niet gemotiveerd of wellicht niet in staat om de waarden van je merk uit te dragen.

Tip: Beschrijf je visuele imago en je communicatiestijl in je stijlgids en deel het met de rest van je bedrijf.
Heb je nog geen stijlgids? Download hier een gratis versie.

3. Speel in op trends maar blijf jezelf

Iedereen wil inspelen op de laatste trends. Echter, het klakkeloos kopiëren van trends helpt je niet bij je branding, mensen zullen het artikel niet herkennen als iets van jouw merk.

Zorg ervoor dat je trends integreert in je collectie, dat je ze aanpast aan de richtlijnen van jouw merk. Druk je eigen stempel erop en zorg ervoor dat het je doelgroep aanspreekt. Kijk wat je vanuit de hoofdlijn van de trend naar jouw merk kunt vertalen. Zie concrete voorbeelden en meer tips in het gratis eBook “10 belangrijke stappen die je merkidentiteit waarborgen”.

supreme vs louis vuitton

Kijk of je trends kan integreren in je merk. Bijvoorbeeld een luxe merk als Louis Vuitton vs de street wear trend. Louis Vuitton zocht de samenwerking met Supreme Skateboard en maakte een collectie met T-shirts, hoodies en tassen met het witte logo van Supreme of felrode Louis Vuitton patronen. De collectie leverde € 100 miljoen op.

Of G-Star die in speelt op duurzaamheid daar meer zichtbaarheid aan geeft in een samenwerking met Jaden Smith.

In beide voorbeelden wordt gezocht naar gedeelde waarden in de samenwerking en met de doelgroep.

4. Plan vooruit

Het is moeilijk om consistent te blijven als je niet weet wat er gaat komen, zeker als je met meerdere mensen werkt aan het imago van je merk. Naarmate je merk groeit en de tijd verstrijkt, gaan mensen of afdelingen dingen veranderen. Ze verliezen uit het oog wat de merkwaarden zijn en wat ook al weer uitgedragen moet worden.

Plan daarom vooruit, en zorg dat iedereen weet wat er van ze verwacht wordt. Een fashion ERP systeem kan je helpen het overzicht te behouden en goed te plannen, zodat jij je handen vrij heb voor andere essentiële dingen, zoals de branding van je merk en de consistentie daarvan. Lees er meer over in de blogpost “Waarom Fashion ERP belangrijk is voor bedrijven in de kleding en schoenindustrie”.

5. Doe meer met je klantenservice

Je klantenservice moet niet alleen goed zijn, het moet ook in lijn zijn met je identiteit. Check regelmatig of de communicatiestijl van je klantenservice past bij de identiteit van je merk.

Consumenten verwachten consistentie van merken. Dat geldt ook voor het merkimago dat tot uiting komt in de service die ze krijgen. Als ze bijvoorbeeld te maken hebben met een luxemerk, verwachten ze van degene die de telefoon of mail beantwoord, dat deze tijd besteed aan het luisteren en oplossen van hun probleem.

merkidentiteit klantenservice

Reageer altijd. Negatieve beoordelingen op het internet kunnen verwoestend zijn voor ieder merken. Behandel zelfs de meest irrationele klanten met respect en bied een eerlijke oplossing, ook al kost het je een beetje extra. De prijs die je betaalt voor “slechte exposure” brengt je meer schade toe dan het artikel dat je wellicht moet afboeken. Zie ook het artikel 21 regels die de beste klantenservice-teams nooit negeren.


Conclusie

Zonder een sterke identiteit en de continuïteit ervan houdt geen merk het lang vol. Consumenten voelen zich meer verbonden met een merk waarmee ze waarden delen. Wil je meer weten over het opbouwen en behouden van een sterke merkidentiteit? Download dan het gratis eBook “10 belangrijke factoren die je merkidentiteit waarborgen”

Gratis Download: 10 belangrijke factoren die je merkidentiteit waarborgen

Lees in dit eBook hier meer over hoe je de merkidentiteit van jouw merk kunt waarborgen, met voorbeelden en praktische tips.

merkidentiteit fashionmerken 10 factoren
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *