fashion omnichannel

Waarom een fashion ERP essentieel is voor omnichannel

Je ERP-systeem is de kern van al je bedrijfsinformatie. De consistentie die je klanten over alle kanalen verwachten, begint bij het efficiënt vastleggen en kunnen delen van informatie. In dit artikel beschrijven we de 3 top thema’s die worden verwacht bij een omnichannel, wat je bedrijf daarvoor moet doen en hoe je fashion ERP je daarbij kan helpen.

1. Gestroomlijnde omnichannelverkopen

Volgens een recent onderzoek van BigCommerce.com geeft 67% van de millennials en 56% van de Gen Xers er de voorkeur aan om online te zoeken en te kopen. Tevens begint, volgens Forrester, 1,5 biljoen dollar aan detailhandelsverkopen online en eindigt deze in de winkel. Dit betekent dat, om verzekerd te zijn van succes, retailbedrijven aanwezig moeten zijn in meerdere online en offline kanalen. Dit ziet er echter gemakkelijker uit dan dat het gedaan is. Een echte omnichannelervaring betekent niet alleen verkopen in meerdere kanalen, maar ook het bieden van een consistente look en feel, evenals een consistente prijsstelling en klantervaring.

Consistente prijzen

Het eerste waar je rekening mee moet houden is de omnichannelprijsstelling. Dit betekent dat je je klanten in realtime consistente prijsinformatie over de verschillende kanalen heen moet geven. Daardoor ontstaat een goede klantervaring en neemt het veel van de aankoopbelemmeringen weg.

Online kopen, ophalen en terugsturen via de winkel

Een populaire strategie is het kopen van artikelen online en het ophalen van artikelen in de winkel. de meest voorkomende reden die door klanten wordt aangegeven, is het vermijden van verzendkosten (73 %), terwijl anderen aangeven dat een artikel direct nodig is. Hoewel het aanbieden van een in-store pick-up optie kan voelen als extra werk, zorgt het tevens voor meer mensen in de winkel en kans om meer te verkopen.

Diezelfde logica is van toepassing op het terugsturen van online gekochte artikelen. Klanten vinden het prettig dat als ze iets dat ze online gekocht hebben, ze het kunnen retourneren hoe en waar ze dat willen.

Bestellen in de winkel uit online voorraad

Klanten kunnen ook naar de winkel komen zonder de website te raadplegen. Het kan zijn dat ze een specifiek artikel willen dat in de winkel niet meer op voorraad is. Het is daarom raadzaam om de mogelijkheid te bieden om online voorraad vanuit de winkel te laten bestellen en deze naar de gewenste bestemming te laten verzenden.

Hoe helpt een fashion ERP systeem hierbij?

Een fashion ERP geeft je de mogelijkheid om je artikelen in één centraal systeem te beheren. Dit betekent dat de prijzen voor verschillende kanalen in één interface kunnen worden vastgelegd en gemanaged. Aan je fashion ERP kun je tevens een scanning tool koppelen. Daarmee kunnen online bestelde producten snel voorbereid worden of geretourneerde artikelen direct in de voorraad geregistreerd worden.

2. Controle over je voorraden

Een tweede vereiste voor een goede omnichannelbeleving te kunnen bieden, is het hebben van de juiste voorraden. Met een fashion ERP-systeem heb je meer controle en meer inzicht in je voorraden. Daardoor kun je precies zien wat er op voorraad is en waar.

De locatie van artikelen weten

Voor fashionbedrijven met meerdere magazijnen of verkooplocaties is het van cruciaal belang te weten waar de artikelen zich bevinden. Hoeveel artikelen zijn er in welke winkel en hoeveel artikelen bevinden zich in welke magazijnen? Moet er opnieuw worden bevoorraad of herverdeeld?

Het bijhouden van meerdere verschillende magazijnen en verkoopkanalen kan een uitdaging zijn. Echter, met een fashion ERP weet je in real-time waar producten zich bevinden. Je ziet hoeveel voorraad er nog in de magazijnen is en kunt vervolgens deze informatie gebruiken om ervoor te zorgen dat je op tijd nieuwe voorraden kunt regelen. Geavanceerde fashion ERP systemen zoals XL-ENZ kunnen zelfs voorspellen hoeveel voorraad er nodig is in uw magazijnen en verkoopkanalen op basis van analytische algoritmes.

Toon de locatie van producten

Naast het belang van de zichtbaarheid van de voorraad voor bedrijven zelf, waarderen ook klanten om te zien waar iets van een bepaald artikel op voorraad is. Klanten laten zien wat je op voorraad hebt en waar je die op voorraad hebt, is een tactiek die heeft bewezen de verkoop te verhogen. Onderzoek van Forrester heeft uitgewezen dat 41% van merken een positief effect op de verkoop heeft gezien als het gevolg van het zichtbaar maken van de voorraad. In dit digitale tijdperk willen klanten zekerheid en betrouwbaarheid tijdens het online winkelen. Ze willen er zeker van zijn dat het product dat ze op het punt staan te bestellen ook daadwerkelijk op voorraad is en binnen een bepaalde termijn beschikbaar zal zijn.

3. Inzicht in de uiteindelijke klant

Een groot voordeel van een omnichannelstrategie is de mogelijkheid om klanten te volgen en loyaliteitsprogramma’s mogelijk te maken. Een fashion ERP kan hierbij een krachtig hulpmiddel zijn, vooral in combinatie met andere systemen zoals een CRM.

Klanten over de verkoopkanalen heen volgen

In je fashion ERP systeem wordt elke verkoop via elk verkoopkanalen geregistreerd. Daardoor kun je klanten volgen op een manier die voorheen niet mogelijk was. Het gebruik van het juiste fashion ERP systeem zal helpen bij het beantwoorden van vragen als: wat is de customer journey van onze klanten? Waar kopen klanten; online, in de winkel, via marktplaatsen, via social media of combinaties van deze kanalen? Wat is de gemiddelde bestelwaarde?

Dit geeft je belangrijke inzichten die je helpen bij het opzetten van effectieve marketingcampagnes. De meeste ERP-systemen bieden echter geen uitgebreide marketingmogelijkheden. Daarom is het belangrijk om een CRM goed met je ERP te laten integreren.

Maak gebruik van loyaliteitsprogramma’s

Hoe identificeer je of een klant online en offline koopt?

Bij het online bestellen vult de klant zijn naam en adres in en is dus niet anoniem. Bij offline aankopen kan de klant echter wel anoniem zijn. Dit probleem kan worden opgelost door een omnichannel-loyaliteitsprogramma. Geef je klant een klantenkaart of -code en laat hem of haar sparen voor speciale promoties. Het idee van loyaliteitsprogramma’s zijn verre van nieuw, maar omnichannel- loyaliteitsprogramma’s zijn dat wel. Fashionbedrijven kunnen daardoor het gedrag van hun klanten over de kanalen heen volgen dankzij dit soort programma’s.

Hoe helpt een fashion ERP hierbij?

Alle bestellingen en klanten worden via alle kanalen centraal geregistreerd. Zo kun je ze volgen en waardevolle inzichten creëren. Je leert je klanten daardoor beter kennen en kunt marketingkansen beter identificeren en personaliseren.


Conclusie

Om een omnichannelbeleving te kunnen bieden moet je de gezochte informatie over alle kanalen heen consistent kunnen leveren. Consistentie ligt bij een centrale vastlegging in een fashion ERP systeem. Vanuit hier kan voor ieder gewenst kanaal informatie geput worden. Het zorgt ervoor dat je één geconsolideerd overzicht van de beschikbare informatie over klanten, artikelen en activa in je gehele organisatie, dat je vragen van klanten via verschillende kanalen snel kunt beantwoorden en klanten een naadloze belevenis met je merk kunt geven.

Daarnaast kun je je cijfers delen met partners of afnemers in de keten voor een betere samenwerking.

Dat omnichannel de weg ook voor fashion bedrijven de weg naar meer succes is, is duidelijk. Hoe sneller je de punten tussen de fysieke en digitale wereld met elkaar verbindt, hoe sneller je een concurrentievoordeel creëert. Veel hangt af van hoe toekomstbestendig je datamanagement strategie en technologie structuur is.


Overweeg jij omnichannel te gaan?

Download dan het gratis eBook “Zo creëer je jouw fashion omnichannel strategie”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *