De top 4 omnichannel uitdagingen (en oplossingen) voor fashionbedrijven

Omnichannel gaan, brengt vele voordelen met zich mee, afhankelijk van welke strategie je kiest. Zo kun je de klant ervoor laten kiezen een bestelling op een pick-up locatie af te laten halen. Daarmee kun je de verzendkosten verminderen, de levertijd verkorten en vergroot je de kans dat de klant nog een extra aankoop doet in de winkel. Hoe meer kanalen je toevoegt, hoe meer gemak je jouw klanten kunt bieden en hoe beter je ze leert begrijpen, zodat je jouw aanbod en marketing nog beter op hen kunt afstemmen.

Hoewel de voordelen eindeloos lijken, is het goed om te kijken welke uitdagingen een omnichannel orderafhandeling met zich mee brengt voor je fashionbedrijf. We zetten de grootste uitdagingen, met de oplossing, hieronder voor je op een rij. Duidelijk is dat de inzichtelijkheid in je voorraad over alle kanalen essentieel is om je omnichannel strategie goed te kunnen uitvoeren.

1.    Conflicten tussen de diverse kanalen

Het invoeren van een omnichannelstrategie maakt je business complexer. Online verkopen, via marketplaces verkopen, voorraadverdeling, verzendingen, pick-up points, je moet dit allemaal goed kunnen managen.

Het hebben van een duidelijke inventarisatie is cruciaal voor ieder fashionbedrijf, zelfs als je slechts één fulfillmentkanaal hebt. Zonder is het vrijwel onmogelijk zijn om orders af te handelen en je voorraad op een logische, efficiënte manier aan te vullen.

Het nastreven van een omnichannel fulfillment strategie betekent per definitie het invoeren van meerdere fulfillment kanalen voor je bedrijf. Nieuwe kanalen maken het ingewikkelder om de voorraad inzichtelijk te houden, wat leidt tot problemen bij de voorraadplanning en -optimalisatie.

Oplossing: Voordat je omnichannel gaat moet je er dus eerst voor zorgen dat je voorraad door middel van automatisering inzichtelijk is en dat ieder verkoopkanaal wat je toevoegt aan je strategie, naadloos kan integreren met je voorraadsysteem. Zo houd je je voorraad ten alle tijden inzichtelijk en kun je over alle kanalen heen real time voorraadinformatie laten zien.

Gebruik daarnaast je bedrijfsdata, zodat je inzicht krijgt en behoeftes per kanaal kunt plannen. Door alle afdelingen toegang tot voor hen essentiële data te geven, kan je marketingteam met relevante aanbiedingen komen, worden je financiële mensen juist geïnformeerd en weten je salesmensen wat er gaande is en waar ze passende aanbiedingen kunnen doen.

2.    Diverse orders moeten tegelijkertijd uit dezelfde voorraad worden gepickt

Net zoals de invoering van nieuwe fulfillment-kanalen het voorraadbeheer complexer maakt, bemoeilijkt het ook de mechanica van de fulfilment zelf. Een van de grootste uitdagingen die omnichannel met zich mee brengt, is het feit dat het leidt tot verschillende orders die tegelijkertijd uit dezelfde voorraad moeten worden gepickt. Afhankelijk van de bewerking kan dit inhouden:

  • Wholesale orders, die meestal in grotere hoeveelheden moeten worden gepickt en verwerkt
  • Retailbestellingen, die meestal op een split-case basis moeten worden geplukt
  • E-commerce orders, die meestal bestaan uit een aantal regels per order

Oplossing: Zorg dat je bij je strategie de passende technologie hebt, voordat je met de uitvoeringen van je omnichannel strategie begint. Zo zorg je ervoor dat al deze verschillende soorten ordertypes zonder problemen afgehandeld kunnen worden.

3.    Technologische belemmeringen

Je omnichannel strategie vereist een volledige integratie van alle kanalen en verhoogt de complexiteit van het beheer van je supply chain. Om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen, moeten merken over een geavanceerd magazijnbeheersysteem beschikken om de voorraad in realtime te kunnen volgen.

Wanneer je omnichannel wilt invoeren, kan het zijn dat je huidige technologische infrastructuur niet berekend is op het zorgen voor nauwkeurigheid in de voorraad- en het orderbeheer via alle kanalen, wat zal leiden tot een niet optimale uitvoering van je omnichannel strategie.

Oplossing: Geef, om te zorgen voor een optimale uitvoering van je omnichannel strategie, prioriteit aan goed regelen van je voorraadbeheer om de inzichtelijkheid in je voorraad te verbeteren. Daarnaast moet ook je orderbeheer de aandacht krijgen, zodat alle orders juist worden uitgevoerd. Tip: Voer een omnichannel Pilot uit op een proeflocatie om te zien of deze strategie bij je bedrijf past, voordat je jouw hele bedrijf klaarstoomt. Vraag je ERP leverancier om advies hoe je dit het beste in kunt richten, alvorens je aan eventueel prijzige upgrades begint.

4.    Diverse kanalen moeten verbonden worden tot één enkele merkbeleving

Wanneer een merk nieuwe fulfilmentkanalen voor zijn bedrijf toevoegt, dan zorgt dit niet alleen voor meer complexiteit aan de fulfillmentkant, maar ook voor meer complexiteit aan de klantzijde.

Merken die alleen maar in-store fulfillment gebruiken, hoeven zich “slechts” bezig te houden met de manier waarop de klant het merk ervaart als ze in de fysieke winkel zijn. Merken die zowel in-store als e-commerce nastreven, moeten zich bezighouden met zowel de manier waarop de klant het merk in de winkel ervaart, als met de manier waarop ze het merk online ervaren.

De ervaring die je klanten met je merk hebben, maakt deel uit van het DNA van je merk. Bij het uitbouwen van deze verschillende interfaces is het ontzettend belangrijk dat er alles aan gedaan wordt om ervoor te zorgen dat de merkbeleving van interface tot interface hetzelfde is. Stenen winkel, webshop, social media of marketplace, deze moeten een uniforme merkbeleving bieden die de affiniteit van je merk met de klant opbouwt en hen motiveert om terug te blijven komen.

Oplossing: Ga om de tafel zitten met je ERP leverancier en indien nodig zijn partner netwerk. Zorg er gezamenlijk voor dat het voor je klanten zo gemakkelijk mogelijk gemaakt wordt om van het ene kanaal naar het andere te gaan. Een enkele klant-ID of profiel dat via het web, mobiel en in de winkel toegankelijk is, maakt het voor de klant gemakkelijker om te winkelen en geld uit te geven, terwijl ook het vermogen van jou als merk, om je klanten beter te leren kennen, begrijpen en aan te vermarkten wordt vergroot: Een win-win.

Conclusie

De hierboven genoemde uitdagingen moeten goed overwogen en opgelost worden, voordat je jouw omnichannelstrategie succesvol uit kunt voeren. Ga in gesprek met je ERP leverancier om gezamenlijk een plan op te stellen en de juiste technologieën te identificeren om je succesvol omnichannel te kunnen gaan. Voor vragen en tips kun je uiteraard ook altijd vrijblijvend contact opnemen via de chat, het contactformulier hieronder of via de telefoon (+31 (0)182 398130)

Omnichannel wordt de kern van bijna elke branche. Wil je weten hoe je de omnichannel strategie voor jouw fashion groothandel of merk het beste kunt vormgeven? Hoe je de technologie aanpakt? Hoe je voor een goede interfacing tussen je bestaande platformen zorgt? Ons gratis eBook leidt je door de trends, uitdagingen, technologie en strategische stappen voor een omnichannel aanpak voor jouw fashionbedrijf.



Vragen of meer informatie?


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *