Je volgende collectie succesvol plannen: zo weet je wat de consument wilt
Consumententrends zijn van invloed op alle sectoren, maar misschien wel het meeste in de fashionbranche. Publiek sentiment zet aan tot aankoopbeslissingen en modemerken moeten weten wat consumenten willen voordat ze hun volgende collectie uitbrengen. Maar hoe kun je weten welke modellen uit jouw collectie je doelgroep aanspreken? In dit blog geven wij tips en informatie die jou kunnen helpen bij plannen van je volgende collectie.
Traditioneel proberen modehuizen trends te projecteren en merken spelen daar op in met hun collecties. Het proces is vooral creatief gedreven. De collecties hebben een lange doorlooptijd, zonder veel ruimte om veranderingen aan te brengen. En sommige artikelen zijn daarmee soms best succesvol.
De grote retailers doen het echter anders. Zij gebruiken feedback van hun doelgroep om te reageren op trends. In plaats van trends aan de consument proberen te voor te schrijven, bestaat hun proces deels uit data en deels uit creativiteit. Want om succesvol te zijn en te blijven in deze hyperconcurrerende markt kun je er niet meer omheen: consumenteninzichten moeten een onderdeel zijn van je businessmodel. Maar hoe kun je dat als fashion groothandel integreren in je businessmodel?
De twee dingen die succesvolle fashionretailers anders doen
Volgens het laatste onderzoek van McKinsey, zijn er twee dingen die succesvolle fashionretailers anders doen wanneer ze hun collectie plannen:
- Ze vertrouwen sterk op data, vooral in de eerste stadia van het creatieve proces
- Ze reageren snel en brengen binnen acht weken nieuwe producten op de markt.
Door informatie te verzamelen, leer je meer over je kopers en ben je in staat om relevante veranderingen aan te brengen in je artikelen. En dat is cruciaal – als je op basis van je nieuwe gegevens geen wijzigingen kunt aanbrengen die uiteindelijk verschil uitmaken in de verkoop, is dat geen inzicht. Succesvolle merken zijn voortdurend op zoek naar inzichten om hen te helpen hun marketing- en communicatieboodschappen te verbeteren en vooral om de artikelen zelf te verbeteren.
Anticiperen op veranderd consumentengedrag
Consumentengedrag is veranderd. Dit heeft voor- en nadelen voor fashionmerken en -groothandels. Enerzijds zijn consumenten actief op zoek naar nieuwe merken om te dragen. Ze lopen niet langer de winkel binnen en vragen de medewerker om hulp. Ze (onder)zoeken, lezen recensies en zoeken naar artikelen die bij hun persoonlijkheid passen. Dit type consument kan absoluut voordelen hebben. Als je weet dat mensen op zoek zijn naar bepaalde dingen, dan weet je wat je aan moet bieden om hen tevreden te stellen.
Anderzijds is merkloyaliteit nu minder een garantie dan ooit. Amazon bijvoorbeeld ziet een enorm succes bij private labels. Veel consumenten maakt het niets uit of hun aankopen überhaupt een merknaam hebben. Zolang het er maar ongeveer uitziet zoals ze willen. En de mogelijkheden van consumenten zijn eindeloos. Ze kunnen artikelen van vrijwel overal vandaan bestellen, wanneer ze maar willen. De gehele modewereld is binnen handbereik.
Voor merken is de enige echte oplossing dus om:
- Te identificeren wat consumenten zoeken
- Uit te zoeken hoe je artikelen kunt aanbieden die bij hen passen
- Deze snel op de markt te hebben
Zara als voorbeeld
Het meest bekende voorbeeld van een merk die dit succesvol inzet is uiteraard Zara. Wat Zara kenmerkt is dat:
- Ze meerdere modellen beschikbaar hebben
In plaats van meer van elk individueel model te verkopen brengt het voortdurend nieuwe assortimenten uit. - Ze een beperkt aanbod bieden
Zara verkoopt van elk item minder, maar er is altijd een nieuw artikel aanwezig. - Ze korte doorlooptijden hebben
Hierdoor blijft het assortiment up-to-date met de huidige trends.
Daardoor hebben ze een kledinglijn die aanpasbaar is, altijd vernieuwend is en die kopers een “unieke” uitstraling geeft, ondanks het feit dat het een grote keten is.
Feedback uit de winkel
Zara vertrouwt op de feedback van al hun winkels: de storemanagers geven feedback over wat klanten leuk vinden, wat ze niet leuk vinden en wat ze zoeken. De gegevens worden direct teruggestuurd naar de ontwerpers van Zara, die ter plekke beginnen te schetsen.
Deze gegevens vertellen hen welke items dagelijks het meest populair zijn. Dit gestructureerd te verzamelen en weer te geven geeft hen tastbare inzichten om de volgende collectie te helpen plannen, gebaseerd op wat op dit moment de voorkeur van de consument geniet.
Als je geen eigen winkels hebt is het lastiger om gestructureerd feedback uit fysieke winkels te krijgen. Wat je echter wel kunt doen is de data van je B2B en B2C webshop gebruiken. In je webshop kun je zien waarnaar je (potentiele) klanten zoeken. Je kunt zien welke artikelen het meest en minst bekeken zijn en wat goed verkocht wordt en wat minder goed loopt. Allemaal feedback die je kunt gebruiken als inzicht voor je collectieplanning.
Reflecta klanten kunnen dit soort feedback overzichtelijk te zien krijg door middel van, bijvoorbeeld, Google Dashboard. Benieuwd hoe dat er uitziet? Bekijk hier een interactief voorbeeld: http://bit.ly/radashboard
Feedback via social media
Terug naar Zara. Zara is zeer actief op sociale media. Ze posten ideeën en nieuwe modellen waarop consumenten direct reageren: ze kunnen artikelen liken, erop reageren, anderen taggen, hun favoriete nieuwe artikelen delen, enzovoort.
Zara gebruikt deze reacties om succesvolle producten te blijven leveren. Dit kan ieder ander merk natuurlijk ook. Als je weet op welk social media platform je doelgroep het meest actief is, kun je deze benutten om je collectie ideeën en -modellen te toetsen bij de consument. Zo krijg je gelijk al goed zicht op wat zal aanslaan en wat niet.
Wil je weten hoe jij de inzichten krijgt die je nodig hebt om beter in te spelen op de wensen van jouw doelgroep?
Steeds meer merken zien het belang van consumenteninzichten integreren in hun besluitvorming en het belang om collecties sneller bij de consument te krijgen. Wil je weten hoe je met XL-ENZ zorgt dat jij de inzichten krijgt die je nodig hebt? Boek dan vrijblijvend een demo.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!