marketplaces, erp, fashion, trends, 2020

Trends in de fashionindustrie: Wat kunnen fashionbedrijven verwachten na de Covid-19 crisis?

Hoewel 2020 sowieso al een pittig jaar zou worden voor de fashionindustrie, wordt de branche door de coronacrisis compleet op zijn kop gezet. In navolging op het artikel “Fashionbranche 2020: de 10 belangrijkste trends voor het komende jaar“, geven we je in dit artikel een update over wat je kunt verwachten na de crisis.

Direct naar de 5 Updates voor de fashionbranche 2020

Hoewel de duur en de uiteindelijke ernst van de pandemie nog niet bekend is, is het duidelijk dat de fashionbranche nog maar aan het begin van de strijd staat. Als de directe crisis voorbij is, zal de fashion industrie te maken krijgen met een recessie en een industrielandschap dat nog steeds een enorme transformatie doormaakt. In het artikel “Fashionbranche 2020: de 10 belangrijkste trends voor het komende jaar“, kon je al lezen dat de mentaliteit van de consument al vóór de pandemie tekenen van een verschuiving in bepaalde richtingen toonde. Sommige hiervan zullen nu versneld komen, zoals een groeiende antipathie voor bedrijfsmodellen die veel afval achterlaten en hogere verwachtingen ten aanzien van doelgerichte, duurzame initiatieven.

Tevens worden de verschuivingen in bedrijfsmodellen versneld, zoals de digitale veranderingen, in-season retail, seizoensloos design en de terugval van de groothandel. Het is een versnelling van het onvermijdelijke – dingen die op een later tijdstip zouden zijn gebeurd als de pandemie deze verschuivingen geen snelheid en urgentie had gegeven.

Het coronavirus biedt de branche echter ook een kans om de waardeketen van de industrie te resetten en te hervormen. Thema’s als digitale versnelling, kortingen, consolidatie van de industrie en bedrijfsinnovatie prioriteit zullen krijgen zodra de directe crisis is afgenomen. Zelfs na de faillissementsgolven die komen, zullen bedrijven hun toekomst veilig moeten stellen, aangezien het potentieel voor verdere uitbraken en lockdowns aanwezig is. Hieronder vind je de 5 updates op een rij.

ECONOMIE WERELDWIJD

1. Overleven

Managementteams in fashionbedrijven zijn nog druk om hun hun bedrijf door de crisis te loodsen, maar zullen zich tevens moeten richten op de herintroductie van hun bedrijf in een veranderende branche. Het herstel van de pandemie zal samenvallen met een recessie, waardoor fashionmerken noodgedwongen hun bedrijfsmodellen aan moeten passen en hun weerbaarheid moeten verbeteren. Fashionbedrijven die deze crisis gaan overleven, zullen snel maatregelen moeten doorvoeren om hun kernactiviteiten te stabiliseren en op zoek gaan naar nieuwe markten, strategische kansen en toekomstige groeikansen nu de branche enorme verandering ondergaat.

Percentage van de werknemers in de fashionbranche dat de planning van hun bedrijf voor herstel na de crisis als ondoeltreffend ervaart
Percentage van de werknemers in de fashionbranche dat de planning van hun bedrijf voor herstel na de crisis als ondoeltreffend ervaart

CONSUMENTENVERSCHUIVING

2. Een mindset van korting willen

Nu veel fashionbedrijven grote kortingen zullen geven om van hun voorraden af te komen, zal de koopjescultuur – die een decennium lang opgebouwd is – worden versterkt door een toename van anticonsumptiegedrag, een overvloed aan voorraad en vastgeroeste consumenten die willen onderhandelen of liever via off-pricekanalen als die van TK Maxx kopen. Om steeds zuinigere en gedesillusioneerde consumenten te bereiken, moeten fashionmerken creatieve manieren vinden om hun waarde te herstellen en hun bredere bedrijfsmissie herzien.

Percentage consumenten dat zei dat speciale promoties een belangrijke factor zijn bij het kleding shoppen in de 4 weken voorafgaand aan 29 maart 2020.
Percentage consumenten dat zei dat speciale promoties een belangrijke factor zijn bij het kleding shoppen in de 4 weken voorafgaand aan 29 maart 2020

3. Exponentiële groei in vraag via online kanalen

Social distancing heeft het belang van online kanalen meer dan ooit laten zien en lockdowns hebben de digitalisering in de gehele supply chain tot een grote prioriteit gemaakt. Als fashionbedrijven in de herstelfase van de crisis, hun digitale capaciteiten niet opschalen en versterken, zullen ze daar op de langere termijn onder lijden. De consumenten zullen meer blijven vragen via online kanalen en merken moeten snel handelen om te kunnen leveren.

Aangezien de crisis ook 13 procent van de Europese consumenten ertoe dwingt om voor het eerst online e-tailers te bezoeken, moeten merken de kans grijpen om niet alleen digitaal bedrevener te worden, maar ook digitaal koploper te worden.

Toename van livestreaming op de Chinese e-commerce website Taobao sinds de uitbraak van Covid-19
Toename van livestreaming op de Chinese e-commerce website Taobao sinds de uitbraak van Covid-19

FASHION BEDRIJFSMODELLEN & TECHNOLOGIE

4. Shakeout

De zwakkere fashionbedrijven zullen deze crisis niet overleven. De sterke bedrijven zullen sterker worden en de achteruitgang van bedrijven die het voor de crisis al moeilijk hadden zal nog sneller gaan. Dit zal leiden tot massale consolidaties, fusies, overnames en faillissementen. Fashionbedrijven moeten zich, om hun toekomst veilig te stellen, aanpassen aan de nieuwe marktomgeving door te evalueren waar ze kunnen investeren of juist verkopen om hun kernactiviteiten te versterken.

Percentage fashionbedrijven dat na meer dan 2 maanden van winkelsluitingening in nood is
Percentage fashionbedrijven dat na meer dan 2 maanden van winkelsluiting in nood is

5. Toekomstbestendigheid

Fashionbedrijven moeten nieuwe tools en strategieën in hun bedrijf en zo mogelijk hun gehele supply chain integreren, om om te kunnen gaan met nieuwe restricties, om de gevolgen van de crisis te beperken, om zich aan te kunnen passen aan economische en consumentenverschuivingen en om hun business modellen toekomstbestendig te maken. Fashionmerken moeten technologieën en innovaties benutten en degene waarmee ze de beste resultaten behalen opschroeven om duurzame veranderingen in hun organisaties – en in de industrie in het algemeen – door te voeren.

De pandemie zal de normen en waarden rond duurzaamheid duidelijk in beeld brengen, de discussies doen oplaaien en de opvattingen over materialisme, overconsumptie en onverantwoordelijke handelspraktijken verder polariseren.

De waardeketen van de fashionindustrie is ontwricht, wat leidt tot een snelle schaalvergroting van innovatie - van digitale designs tot social commerce.
De waardeketen van de fashionindustrie is ontwricht, wat leidt tot een snelle schaalvergroting van innovatie – van digitale designs tot social commerce.

In het luxesegment is het de verwachting dat consumenten sneller terugkeren naar het betalen van de volledige prijs voor hoogwaardige, tijdloze artikelen, zoals het geval was na de financiële crisis van 2008.


Conclusie

In de nasleep van een crisis, zijn er kansen voor veerkrachtige bedrijven, omdat ze kunnen inspringen op marktaandeel zodra concurrenten wegvallen. Fashionbedrijven moeten zichzelf wapenen voor een “survival of the fittest” cultuur. Nu is de tijd om strategisch na te denken over je toekomst: het in kaart brengen van partnerschappen die financiële voordelen bieden, verkoop- en overnamemogelijkheden en strategische partners, de winst verhogen en operationele en financiële stabiliteit creëren in een vroeg stadium van de recessie.

Is jouw bedrijf toekomstbestendig? Is de technologische infrastructuur in jouw bedrijf klaar om in de spelen op de kansen die komen en om de concurrentie het hoofd te bieden? Neem vrijblijvend contact op met onze fashion experts. Zij helpen je graag met een plan om je bedrijf klaar te stomen voor wat komen gaat.

Neem contact met ons op via het formulier hieronder of bel ons (0182-398130). Bereid je je eerst liever zelf voor? Bekijk onze gratis downloads.


Vragen of meer informatie?



Bronnen voor dit artikel:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *