Concurrentie in de kledingbranche: Dit kun je leren van je concurrenten

Je concurrenten in de kledingbranche en schoenenbranche: Je volgt ze op Facebook, Instagram, online en in de bladen, om in de gaten te houden wat ze doen. En of je ze nu als concurrent of geliefde concullega ziet, feit is dat “jouw klanten” bij hen shoppen. Concurrentie ondervinden van een ander merk is een teken van succes van dat merk. Gebruik dit in je voordeel. In dit artikel geven we je vier handige tips hoe jij je eigen merk kunt verbeteren dankzij je grootste concurrenten.

Een van de belangrijkste dingen om te weten is waar jouw (potentiële) klanten hun geld uitgeven, anders dan aan jouw merk. Wellicht weet je dit allang en anders kun je het ze eenvoudig zelf vragen via een poll of enquête.

Concurrentie kan intimiderend zijn, maar geen enkel bedrijf kan gedijen zonder concurrentie. Tijd besteden aan het beter te leren kennen van je concurrentie en hen te blijven volgen is waardevol. Als je ze eenmaal kent, kan het herkennen van veranderingen in hun strategie je een goed idee geven van wat je kunt verwachten met je eigen bedrijf. Hou ook nieuwe merken in de gaten die zich op jouw doelgroep richten.

Als je je grootste concurrenten geïdentificeerd hebt, bekijk ze dan eens goed en zorg dat je onderstaande punten goed in beeld hebt:

1. Weten wat je klanten van je concurrent vinden

Een van de makkelijkste manieren om erachter te komen wat klanten van je concurrenten vinden, is het lezen van consumentenbeoordelingen. Wat vinden klanten leuk en wat waarderen ze minder

Consumentenreviews zijn overal te vinden: op bijvoorbeeld bol.com, wehkamp.nl en de eigen webshop van je concurrenten.

Concurrentie in de kledingbranche - Weten wat je klanten van je concurrent vinden

Voorbeeld review Skechers Schoen. Bron: wehkamp.nl

Wat heel belangrijk is: Wat missen deze klanten, ondanks het succes, nog bij deze merken? Is dit iets wat jij wel kunt bieden? Het kan iets simpels zijn als een button in een webshop waarmee de klant in een keer een hele look kan kopen. (Zie marketingtechnieken hieronder)

Vraag klanten wat ze graag zouden willen of wat ze handig zouden vinden. Dat hoeft niet perse betrekking te hebben op het product, het kan ook zitten in de afzetkanalen waar je verkoopt of de manier waarop je verkoopt.

2. Hun marketingtechnieken identificeren

Welke social media platforms gebruiken je concurrenten en hoe gaan ze om met followers? Grote kans dat hun followers ook geïnteresseerd zijn in jouw merk.

Wat doen zij nog meer aan marketing? Maken ze bijvoorbeeld gebruik van remarketing met Facebook advertenties? Of hebben ze veel “shop the look” in hun webshop? Doen ze veel aan het verloten van artikelen? En hoe reageert het publiek daarop?

Concurrentie in de kledingbranche - Hun marketingtechnieken identificeren

Webshop met shop the look functie. Bron: leballon.nl

Als je zelf iets koopt bij je concurrent kun je ervaren wat er op je af komt. Daar leer je meer van dan het alleen aan de buitenkant bekijken. Grote kans dat je bij een online aankoop in de webshop van het merk, meer van het merk ervaart dan als je bij een retailer koopt die meerdere merken verkoopt.

3. Hun verkoopprijzen kennen

Hoe verhouden jouw wholesale en retailprijzen zich tot die van de concurrentie voor soortgelijke artikelen?

Volgens McKinsey worden de factoren klant, interne economie en markt het meest gebruikt om een prijs te bepalen. Maar als jouw prijzen hoger zijn dan die van je concurrenten waar je klanten shoppen, is de kwaliteit van je producten dan ook hoog genoeg om dat te rechtvaardigen? En vinden je klanten en retailers die hogere kwaliteit belangrijk?

Concurrentie in de kledingbranche - Hun verkoopprijzen kennen

Bron: McKinsey.com

Als je met je merk in het hogere segment zit, verwacht je klant een hoge prijs te betalen voor een artikel van grote (gepercipieerde) waarde – wat betekent dat je niet goedkoop kunt zijn. Een paar euro besparen motiveert je klant niet, dus korting zal jouw merk niet zoveel goed doen als bij een merk in een lager segment. Het lagere deel van de markt is veel prijsgerichter. Let dus goed op wat je concurrent doet en wat hen succes brengt bij “jouw” klanten.

Mocht je iets anders willen doen: Mud Jeans liet klanten eind 2016 zelf de prijs van een jeans bepalen. In dit geval ging het om bewustmaking van misstanden in de industrie, maar je kunt een dergelijke techniek ook gebruiken om uit te vinden wat klanten vinden dat een goede prijs voor (enkele van) je artikelen is.

Concurrentie in de kledingbranche: Dit kun je leren van je concurrenten

4. De overeenkomsten en verschillen kennen

In wat voor opzicht lijken jullie merken op elkaar? En belangrijker: hoe verschilt jouw merk van dat van de concurrentie? Om een merk te laten slagen, moet er iets zijn dat het onderscheidt van de rest. Het hebben van oog voor de ‘IT Factor’ van andere succesvolle merken is een belangrijk hulpmiddel om ervoor te zorgen dat je de identiteit van je eigen merk niet uit het oog verliest.

Op de hoogte zijn van succeselementen van je concurrentie betekent dan ook niet het klakkeloos kopiëren van hun acties. Als je alleen maar kopieert wat andere merken doen, blijf je altijd een stap achter en dat is precies wat je niet wilt.


Conclusie

Neem bij het analyseren van je concurrenten een kijkje naar de historie van gevestigde merken die jouw klanten aanspreken en kijk welke stappen hen succes gebracht hebben. Wees je tevens bewust van merken die zich in hetzelfde stadium bevinden als het jouwe en let op hoe hun strategie verschilt van die van jou. Kijk wat je ervan kunt gebruiken, of je succeselementen in jouw eigen strategie kunt verweven, maar zorg ervoor dat je altijd je eigen identiteit behoudt.

Gratis Download: 11 kenmerken van succesvolle fashionmerken

Wil je meer voorbeelden van wat succesvolle merken doen om de concurrentie voor te blijven? Download dan ons gratis eBook.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *