Medico Footwear Fashion: de comeback van het FILA merk realiseren

Na een periode van het ontbreken van een duidelijke wereldwijde strategie zit het merk FILA stevig in de lift. FILA Korea, die sinds 2007 eigenaar van het merk is, koos in 2011 de Zwitserse dochteronderneming Dosenbach-Ochsner als licentie partner voor Europa, met uitzondering van de UK en Oekraine. FILA’s bedrijfsstrategie werd volledig herzien. Nu distribueert Dosenbach-Ochsner FILA via de Duitse keten Deichmann en is de kleding- en schoenlicentie aan Medico Sports Fashion overgedragen.

DE UITDAGING

Het snel en efficiënt opzetten van een productlijn en distributiekanaal voor FILA Footwear Europa.

DE OPLOSSING

Een leverancier die zorgt voor een kort implementatietraject, waar de communicatie vlot verloopt, die de branche goed kent en waarmee de ervaringen goed zijn.

HET RESULTAAT

Belangrijke informatie is snel en eenvoudig inzichtelijk: Management stuurt makkelijk, bedrijf is beter in staat de klanten te bedienen.

De efficiëntie is door alle processen heen vergroot en de leverbetrouwbaarheid naar klanten wordt gemaximaliseerd


Medico Footwear Fashion: De comeback van het FILA merk realiseren

Medico Sports Fashion GmbH in Duitsland creëert de kledingcollecties. Het bedrijf werd in 2016 opgericht en is verantwoordelijk voor ontwikkeling van de FILA schoencollecties. Gezamenlijk zorgen ze binnen Medico met 30 mensen voor de collectieontwikkeling, productieaansturing, verkoop en opbouw van het FILA distributienetwerk in Europa.

Onder de herziene bedrijfsstrategie is de “Heritage” categorie van FILA exponentieel gegroeid. Deze categorie is een belangrijke business driver voor het merk geworden. In de loop van de afgelopen vier jaar heeft FILA zijn groei ieder jaar verdubbeld. FILA streeft wereldwijd naar een jaarlijkse groei van 10% tot 2020.

Uitdaging

Gijs Diepeveen, Supply Chain Manager: “Medico Footwear Fashion BV stond voor een enorme uitdaging. We waren een startend bedrijf met een duidelijke missie voor de Europese Footwear-tak van het merk FILA. We wisten dat we niet lang meer zonder een solide fashionoplossing konden om de bedrijfsvoering goed te kunnen blijven managen.”

Het merk FILA maakt sinds 2011 een enorme comeback. Medico Sports Fashion GmbH had de licentie voor FILA kleding reeds, toen het in 2016 ook de licentie voor FILA Footwear toegewezen kreeg. Het bedrijf besloot de licentie onder te brengen waar de expertise in schoenproductie binnen het bedrijf aanwezig is. Medico Footwear Fashion BV.

Inmiddels worden de collecties voor FILA Footwear ontwikkeld en in de markt gezet binnen Europa vanuit kantoor Lijnden, Nederland. De onderneming maakt een enorme groei door.


Oplossing

“Raimo Diehl, onze Managing Director en ik, kenden Reflecta en XL-ENZ reeds vanuit vorige organisaties. We zijn altijd zeer tevreden geweest. Toen we aan automatisering toe waren, hebben we gelijk contact opgenomen met Reflecta.”

“Binnen no-time waren we live. De communicatie verliep vlot en je merkt dat Reflecta onze branche en onze processen goed kent. Het implementatietraject was zeer kort. Daardoor konden wij supersnel schakelen en Medico Footwear Fashion BV efficiënt verder opzetten,” aldus Gijs Diepeveen.

“We zijn de organisatie nog verder aan het structureren. Deze groeit zo hard dat alle zeilen bijgezet moeten worden. We hebben onze basisprocessen nu goed geautomatiseerd. Ons doel is om onze processen stapsgewijs verder te optimaliseren en te automatiseren. Daardoor kunnen we nog efficiënter werken en ons volledig concentreren op onze groei.”

“Binnen no-time waren we live. De communicatie verliep vlot en je merkt dat Reflecta onze branche en onze processen goed kent. Daardoor konden wij supersnel schakelen.”

Gijs Diepeveen Supply Chain Manager

Resultaat

“XL-ENZ zorgt ervoor dat we goed overzicht houden. Daarnaast laat het ons tijdig zien waar we moeten ingrijpen om alles draaiende te houden. Ook Medico Sports Fashion GmbH is overgestapt op XL-ENZ, daar merken ze gelijk al dat ze een enorme efficiëntieslag maken.”

Blij met de mogelijkheden

“Wij zijn heel blij met de exportmogelijkheden in XL-ENZ. Er zijn namelijk handige rapporten voor gedefinieerd. Echter kun je ook zelf eenvoudig rapporten genereren en data eenvoudig ontsluiten naar Excel, XML of wat je maar wilt. Dit kan je gebruiken voor bijvoorbeeld integraties met derden. Het gaat zo eenvoudig, dat je niet afhankelijk bent van Reflecta,” vervolgt Gijs. “Binnenkort gaan we werken met ATP, de module in XL-ENZ die ons voorziet van een sterk geavanceerd voorraadreserveringssysteem. Daarmee bepaalt het systeem aan de hand van parameters of voorraad gereserveerd moet worden voor een verkooporder. We zijn zo goed geïnformeerd over onze huidige beschikbare voorraad voor de directe voorkopen, zonder dat er een blokkering is van toekomstige verkooporders. Daardoor verhogen we de leverbetrouwbaarheid naar onze klanten enorm.”

Een fijne samenwerking

Marlies Davidse, Accountmanager bij Reflecta: “Wij zijn blij dat we Medico zo snel op weg konden helpen. Uiteraard hebben zij ook punten aangekaart waar ze minder tevreden mee waren, daar zijn we open in. Die punten hebben voornamelijk te maken met de voor hen niet altijd logische set up van schermen en velden. Wij zijn aan de slag gegaan om dit te verbeteren. We werken momenteel aan een compleet nieuwe interface die dit soort punten oplost.”

Gijs Diepeveen: “Wij zijn heel tevreden met Reflecta. We ervaren bij hen een flexibiliteit die wij in de tientallen jaren dat wij in de fashionindustrie actief zijn nog niet bij andere bedrijven gevonden hebben.”

Wij ervaren bij Reflecta een flexibiliteit die wij in de tientallen jaren dat wij in de fashionindustrie actief zijn nog niet bij andere bedrijven gevonden hebben.

Gijs Diepeveen Supply Chain Manager

“Wat ook heel prettig is: er is persoonlijke omgang en geen uurtje factuurtje mentaliteit. Je wordt gewoon geholpen wanneer dat nodig is. Natuurlijk wordt er een factuur gestuurd wanneer je iemand langer nodig hebt, maar dit wordt netjes van te voren aangegeven.”

“De lijnen zijn kort, ze zijn altijd bereikbaar en de kennis en kunde van de branche is breed vertegenwoordigd. Hierdoor kun je op ieder vlak sparren en heb je altijd een klankbord.”


Gijs Diepeveen: “Mijn tip aan andere fashionbedrijven die willen (her)automatiseren: zoek een automatiseringspartner die met jou samen werkt aan je succes. Zoek naast een oplossing die aan je wensen voldoet naar een betrouwbare partner met ervaring. Zij zijn in staat je te begeleiden en te ondersteunen om samen met jou je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *