Wat is dropshipping in fashion?

Consumenten verwachten tegenwoordig dat ze via verschillende kanalen artikelen kunnen bekijken, kopen en ruilen of retourneren. Om aan de verwachtingen van de klant te kunnen voldoen – zoals het via meerdere kanalen– leveren op verschillende momenten en plaatsen moeten producten met veel hogere snelheid door die supply chain, en moet de leverancier in sommige gevallen direct aan de eind consument thuis kunnen leveren. Dit heet een drop shipment.

Dropshipping is een retail fulfillment methode waarbij een winkel de artikelen die hij verkoopt niet op voorraad houdt. Als een winkel een product verkoopt met behulp van dropshipping, koopt hij het artikel van een derde partij en laat het rechtstreeks naar de klant verzenden. Als gevolg hiervan hoeft de verkoper het product niet direct te verwerken.

Een goed voorbeeld hiervan is de werkwijze die Bol.com aanhoudt. De artikelen worden beschikbaar gesteld op de website van Bol.com, maar de levering vind plaats vanuit de groothandel direct naar de consument.

Om hieraan te kunnen voldoen, is het noodzakelijk om de bedrijfsprocessen van je fashionbedrijf op orde te hebben en erover na te denken of je bedrijf geschikt is om omnichannel te ondersteunen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de logistieke afhandeling en het interfacing verhaal. Welke kennis is hiervoor nodig? Heb of haal je die kennis zelf in huis of ga je daar andere partijen voor in schakelen? Hoe leg je de informatie vast zodat deze beheersbaar blijft?

Waarom kiezen aanbieders voor dropshipping van kleding en schoenen?

Het dropshippen van kleding, schoenen, sportartikelen en accessoires, maakt het verkopers mogelijk om een breder scala aan artikelen met verschillende stijlen te verkopen om tegemoet te komen aan de smaak van hun klanten. Op deze manier sluiten ze het risico uit veel geld te investeren in voorraad, zonder de garantie dat deze verkocht wordt en hoeven ze zich niet bezig te houden met verkoopverwachtingen. Met drop shipments zorgen ze ervoor dat ze meer variatie hebben, dat ze voldoende verschillende maten kunnen aanbieden en hun kosten laag kunnen houden. Ze betalen alleen voor de verkochte voorraad en hoeven zich niet druk te maken over het beheer van de voorraad, de verpakking en de verzending ervan naar klanten.

Conclusie

Het grootste verschil tussen dropshipping en het standaard retailmodel is dat de verkopende handelaar geen voorraad of eigen voorraad heeft. In plaats daarvan, de verkoper koopt inventaris als nodig is van een derde partij – meestal een groothandelaar of fabrikant – om bestellingen te vervullen.

Vanuit ervaring weten we, dat er vaak wordt er gestart met het idee ‘we gaan het proberen’. Dit kan snel uit de hand lopen en wordt dan met een ‘houtje touwtje’ oplossing “opgelost”. Dit heeft echter veel inefficiëntie tot gevolg, wat de omnichannel strategie niet ten goede komt, op zowel het uitvoerende- als het kostengebied.

Een fashion ERP systeem is hierin als centraal punt in je organisatie, een goede ondersteuning om efficiëntie aan te brengen in de processen en een eenduidige interfacing neer te zetten, zodat het aansluiten van nieuwe partijen niet steeds een maatwerkproject op zich is. Laat je hierin adviseren door je ERP leverancier en ga samen deze strategie in je organisatie inrichten. Neem voor meer informatie of vrijblijvend advies contact op met onze experts of boek een demo.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.