fashion erp, salesteam motiveren

Marketplaces voor fashionbedrijven – Q&A met Frank Arnold en Paul Lasee

Het inzetten van marketplaces door fashionbedrijven: het is een must om de consument te bereiken en steeds meer fashionmerken en -groothandels nemen marktplaatsen op in hun verkoopmix. Maar wat komt er allemaal bij kijken en hoe gaan andere fashionbedrijven er mee om? Frank Arnold (CEO) en Paul Lasee (Sr. Sales Manager) doen de meest gestelde vragen van klanten, weetjes en handige tips uit de doeken.

Frank Arnold en Paul Lasee managen samen met Marlies Davidse, de Marketplace projecten bij Reflecta. In dit interview gaan we in op vragen die bij klanten spelen.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor fashion groothandels en -merken m.b.t. marketplaces?

Frank Arnold: het continu anticiperen op steeds veranderende werkwijzen en wensen is een van de grootste uitdagingen met betrekking tot marketplaces voor fashionbedrijven. Een naadloze integratie tussen webshop en de ERP applicatie die fashionbedrijven gebruiken, is van essentieel belang om de handel via marketplaces efficiënt te laten verlopen.

Paul Lasee: Het aanleveren van artikeldata is complex. Het manueel afhandelen is foutgevoelig en tijdrovend. Ook de vele retouren zijn een heikel punt. Met goede product- en maatspecificaties en duidelijke productfoto’s probeer je deze zoveel natuurlijk maximaal te beperken. Retouren blijven een grote kostenpost, maar met een goede automatisering verwerk je ze zo efficiënt mogelijk.

Wat zijn de meest gegeven adviezen die Reflecta klanten geeft betreffende marketplaces?

Frank: Ik heb drie adviezen:

  1. Begin simpel en breid stap voor stap uit naar de gewenste situatie
  2. Ga tijdig in gesprek met ons wanneer er wijzigingen op komst zijn welke ook de integratie met je ERP systeem (zouden kunnen) beïnvloeden
  3. Kies voor één van de partners van je ERP leverancier en ga niet zomaar met een (in eerste instantie) goedkope partij in zee. Vaak zijn er problemen om een goede stabiele koppeling tot stand te brengen met andere partijen waardoor goedkoop later toch duurkoop wordt en vaak ook resulteert in een kwalitatief minder goede webshop of app.

Wat zijn de adviezen van Reflecta waar klanten zich het meest over verwonderen/zelf niet aan gedacht hadden?

Paul: “Data moet accuraat zijn. Het verbaast mensen soms dat een (verkeerde) punt of een komma in een bericht al voor een storing in de communicatie kan zorgen.”

Frank: “Dat men een integratie met marketplace welke geen partner van je ERP leverancier is goed moet bekijken. Het is niet een kwestie van alleen maar even een knop omzetten.”

Hoe ziet het proces eruit met integratie van de Marketplace met XL-ENZ?

De productinformatie en -afbeelden van producten worden automatisch getoond op b.v. Zalando. Als een consument een artikel van jou koopt via Zalando, verwerkt XL-ENZ. De order wordt geschreven, de voorraad wordt aangepast en het magazijn krijgt automatisch de benodigde informatie door om de order zo snel mogelijk te kunnen versturen.

Paul vervolgt: “Een ander voorbeeld is een grote sportgroothandel die we hebben geholpen met het verwerken van ‘drop-shipment’ orders die via Bol.com komen, waarbij zelfs de pakbon op bol.com papier wordt afgedrukt. Hierdoor heeft de consument echt het gevoel heeft dat het artikel van Bol.com afkomstig is terwijl het gewoon rechtstreeks uit de voorraad van de groothandel komt.”

Hoe ziet Reflecta de toekomst van marketplaces voor fashionbedrijven?

Frank: “Wij zetten vol in op marketplaces. De manier waarop consumenten naar artikelen zoeken gaat steeds meer in deze richting. Marketplaces investeren veel in het aantrekken van bezoekers en de conversie op de site. Dit zal zich nog veel verder gaan ontwikkelen. Merken en groothandels zullen meer met drop shipments gaan werken. Integratie met marketplaces is bij ons een topprioriteit en XL-ENZ is hier volledig op afgestemd. Uiteraard blijven we ook op dit gebied anticiperen op trends en de vraag uit de markt.”

Hoe lost Reflecta de uitdaging met marketplaces op?

Paul: “Deze vraag is natuurlijk niet in één antwoord te omvatten. Laten we dit opdelen door middel van de vragen die fashionbedrijven ons het meest stellen.” (Zie hieronder).

Frank voegt lachend toe: “Overigens is de absoluut meest gestelde vraag of “het morgen geregeld kan zijn”. Een bestaande integratie is natuurlijk sneller gerealiseerd dan een integratie die nog niet getest is.”

De overig meest gestelde vragen van klanten m.b.t. marktplaatsen zijn:

Is er een volledige integratie van de marketplace met ERP en WMS mogelijk?

Frank: “Ja. Vanuit de order import vanuit de marketplaces kan op een flexibele manier direct na het importeren van de order een geautomatiseerd proces gestart worden welke ervoor zorgt dat de bestelling binnen een minuut na binnenkomst van de order gelopen kan worden.”

Zitten hier ook productfeeds bij?

Frank: “Hier zitten productfeeds en klantenfeeds bij, maar ook zaken als leverblokken, actuele voorraad en tijdstip(pen eerstvolgende) aanvulling van de voorraad.”

Paul: “Met onze rapportgenerator kan een gebruiker van XL-ENZ vaak zelf al een artikel- en/of klanten feed bouwen.”

Gaat de verwerking van orders via één standaard integratie voor alle marketplaces?

Frank: “De orders worden door één integratie afgehandeld, waarbij we -indien verder nog nodig- door middel van mapping het door de marketplace aangeleverde bestand omvormen naar het benodigde formaat.”

“Voor bestaande productfeed en klantenfeed zijn er diverse mogelijkheden, met iedere partner hebben we geoptimaliseerde standaard feeds.”

Zorgt de integratie voor real time informatie?

Frank: “Ja, via een webservice worden de actuele prijs en beschikbaarheid uit XL-ENZ gehaald en in het geval van B2B wordt tevens rekening gehouden met eventuele prijsafspraken.”

Kunnen er verschillende prijzen per marketplace worden ingesteld? (b.v. afgestemd op land/markt)

Frank: “Ja. XL-ENZ kent een zeer flexibel prijssysteem waarin het prijzen kan vastleggen voor alle voorkomende situaties.”

Kunnen er verschillende verzendkosten of kortingen per marketplace worden ingesteld?

Paul: “Ja, dat is mogelijk. Desgewenst kunnen per marketplace verzendkosten en/of kortingen ingesteld worden.”

Hoe werkt de integratie van een marketplace met ERP en WMS?

Frank: “Via XL-ENZ wordt er een geautomatiseerd proces in gestart, waarmee binnen een minuut na het binnenkomen van de order uit de marketplace de order in het magazijn gelopen kan worden. Dit zorgt voor een snelle afhandeling.”

Kunnen productfeeds geautomatiseerd worden?

Frank: “Absoluut. Naast productfeeds worden ook klantenfeeds en zaken als leverblokken, actuele voorraad en tijdstip(pen eerstvolgende) aanvulling van de voorraad geautomatiseerd.


Paul: “Met onze rapportgenerator kan een gebruiker van XL-ENZ vaak zelf al een artikel- en/of klanten feed bouwen.”

Is er nog andere informatie die belangrijk is om te weten?

Paul: “Er zijn inmiddels ook ‘brokers’ op de markt verschenen die functioneren als tussenpersoon tussen groothandel en webplatformen. Deze ‘brokers’ hebben verregaande eisen t.a.v. data-aanlevering die zij vervolgens leveren aan eindklanten als Wehkamp, Zalando, Carrefour etc. . Met XL-ENZ kun je hier eenvoudig aan voldoen.”

Frank: “Hierboven beschreven zijn slechts enkele manieren waarop een ERP systeem je vermogen om te concurreren op marketplaces, optimaliseert en verbetert. Als je nog steeds probeert te concurreren zonder de juiste tools, heb je onmiskenbaar een nadeel door tijdverlies, onjuiste voorraadinformatie en daardoor ontevreden klanten. Dat is onnodig. Fashion software is niet voor niets ontwikkeld. Het is er om je bedrijf te helpen groeien.”


Op de informatiepagina “marketplaces voor fashionbedrijven“, lees je alle ins en outs, vind je tips en tricks en vind je best practices van expert die reeds vele succesvolle implementaties gedaan hebben.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *