Het belang van marketplace integratie met ERP
Steeds meer fashionmerken gaan, naast hun bestaande verkoopkanalen, verkopen via marketplaces als bijvoorbeeld Bol.com, Wehkamp, of Amazon. Hoge marges en de omslachtige administratieve verwerking van verkopen en retouren zijn een aantal van de belemmeringen die fashionmerken er van weerhielden om marketplaces toe te voegen als verkoopkanaal, ondanks de voordelen die het kan bieden. Gelukkig heeft de technologie ook op dit gebied grote sprongen gemaakt. Tegenwoordig kun je de verkoop via marketplaces eenvoudig integreren in je ERP systeem.
De verkoopvolumes die de verkoop via marketplaces met zich mee kan brengen kan tevens een uitdaging zijn. Veel bedrijven beschikken niet over de nodige resources om dit op te vangen en ervoor te zorgen dat de klantbeleving past bij de waarden van het merk. Toch kun je bijna niet meer om de verkoop via marktplaatsen heen. Volgens bijvoorbeeld dit artikel van FashionUnited zullen in 2023 44 procent van de consumentenbestedingen via het internet gaan.
Een marketplace integratie met je ERP systeem helpt je om je om de logistiek van en de communicatie rondom de verkopen via marketplaces te vereenvoudigen. Maar hoe werkt dat nou precies?
Nadelen zonder integratie
Als je niet integreert met je ERP systeem en er bijvoorbeeld voor kiest om handmatig de transacties met diverse marketplaces en eventueel andere e-commerce kanalen te verwerken, loop je tegen een aantal dingen aan:
- Er zijn te veel software oplossingen voor back-office processen
Als je je back-office processen op verschillende plekken (je webshop, je ERP, de marketplaces) bij moet houden doe je dubbel werk en ben je meer tijd kwijt.
- Geen inzicht in KPI’s
Als je niet over je gehele bedrijfslinie gecentraliseerd werkt, is het moeilijk om je Key Performance Indicators te volgen. Je hebt geen of moeilijk inzicht om te zien of je verkopen op koers liggen. Een integratie met je ERP systeem zorgt ervoor dat je je KPI’s over de gehele linie snel en op ieder gewenst moment kunt volgen en bij kunt sturen.
- Problemen met voorraadbeheer
Als je bedrijf groeit, is het beheren van je voorraden een steeds grotere uitdaging. Als er via verschillende kanalen besteld wordt, moet je dit vanuit ieder kanaal verwerken om continu over de juiste voorraadinformatie te beschikken en deze kunnen communiceren.
Voordelen van Marketplace/ERP integratie
Eigenlijk is het grootste voordeel efficiëntie over de gehele linie. We zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rij:
- Zonder dat het afdoet aan je operationele efficiëntie, kun je meerdere verkoopkanalen toevoegen.
- Je verhoogt de efficiëntie binnen je bedrijf door gebruik te maken van één systeem voor zo veel mogelijk van je bedrijfsprocessen.
- Je laat je medewerkers over de diverse afdelingen beter samenwerken en informatie uitwisselen, omdat alles centraal en duidelijk is.
- De voorraadinformatie wordt automatisch gesynchroniseerd en je voorziet klanten van actuele voorraadniveaus, zonder hiervoor extra handelingen te hoeven uitvoeren.
- Je kunt klanten automatisch informeren wanneer hun order verstuurd is en je geeft ze de mogelijkheid om de levering van de bestelde producten met track & trace te volgen.
- Ditzelfde geldt voor retouren en terugbetalingen.
- Met een goede ERP integratie kun je zelf eenvoudig productfeeds voor verkoop via marketplaces maken. In XL-ENZ vind je naast productfeeds, ook klantenfeeds, leverblokken, actuele voorraad en tijdstip(pen van eerstvolgende) aanvulling van de voorraad.
- Prijs- en productinformatiewijzigingen, maar ook verzendkosten en kortingen zijn eenvoudig en desgewenst per marktplaats – en b.v. afzetmarkt – in te stellen en te beheren.
- Je vermindert fouten bij het invoeren van order-, voorraad-, artikel-, klant- en verzendgegevens en bespaart tijd doordat dit automatisch verloopt.
- Je kunt makkelijk pakbonnen afstemmen op de bron van de order (Bol.com, Zalando etc.)
- De efficiëntie die je behaalt, kun je gebruiken om de toegenomen orderaantallen zonder extra personeel te verwerken.
Conclusie
De integratie van marketplaces met je ERP-systeem heeft vele voordelen. Het helpt je om je bedrijfsgegevens te centraliseren, je back-office processen te stroomlijnen en zorgt voor actuele informatie op marktplaatsen, wat de efficiëntie binnen je bedrijf zal verhogen en zorgt voor groei.
Ook al lijken de voordelen voor de hand liggend, veel bedrijven zijn terughoudend vanwege de uitdagingen die er soms bij komen kijken. Echter, met de juiste logica, strategie en het kiezen van de juiste implementatiepartner, kun je uitgaan van een probleemloze integratie. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we beantwoorden je vragen graag.
De vraag tegenwoordig is niet meer of, maar met welke marketplace(s) je wilt samenwerken. Na het lezen van alle voordelen van verkopen via marktplaatsen, wil je je wellicht wel bij allemaal aansluiten. Maar elke online marktplaats heeft zijn eigen systemen, processen en beperkingen. Bekijk goed welke marketplaces bij jouw bedrijf passen. De gratis whitepaper “De 7 belangrijkste tips bij het selecteren van een Marketplace” helpt je verder op weg.
Op de informatiepagina “marketplaces voor fashionbedrijven“, lees je alle ins en outs, vind je tips en tricks en vind je best practices van expert die reeds vele succesvolle implementaties gedaan hebben.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!