Mexx: klaar voor de comeback!

Mexx is terug, en hoe! Met de relaunch van het merk in maart 2018 is een heren-, dames- en kindercollectie op de markt gebracht. Mexx lanceert dit jaar ook een schoencollectie en er wordt vol ingezet op de uitbouw van het merk in Europa via e-Commerce en eigen winkels.

DE UITDAGING

Het merk opnieuw opbouwen en de ambitieuze internationale groeiplannen realiseren. Vraagstukken op het gebied van e-Commerce en logistiek.

DE OPLOSSING

Een leverancier met een goede fashionoplossing die tevens sterk is op logistiek gebied, nationaal en internationaal.

HET RESULTAAT

Een goede basis voor internationale expansie, reductie van manuele handelingen, flexibiliteit voor eigen groei en keuzes in het groeiproces.


Mexx: klaar voor de comeback!

Vanaf het najaar 2018 zal MEXX het merk opnieuw lanceren in Canada, Frankrijk, Griekenland en Nederland. België, Duitsland, het Midden-Oosten, de Russische Federatie en Egypte staan gepland voor het voorjaar van 2019. De herlancering wordt ondersteund door de opening van flagship stores in Parijs, Antwerpen, Amsterdam, Berlijn en München vanaf het voorjaar 2019. Daarnaast worden mogelijke marktintroducties in India en China in de loop van 2019/2020 besproken. Het merk streeft naar een jaaromzet van 200 miljoen Euro in 2022.

Uitdaging

Theo Mosch, adviseur van Mexx: “Door de overname van slechts de Mexx licentie, moest het merk vanaf niets weer opgebouwd worden. Dat betekent dat ze met een klein team in korte tijd veel moeten bereiken. We hebben de wereldwijde licenties gekocht van zowel Mexx schoenen, kleding als cosmetica. Dat goed op poten zetten, heeft nogal wat voeten in de aarde.”

“De uitdaging is enorm. De naam die Mexx in de loop der jaren heeft opgebouwd, legt nu de basis voor hoge verwachtingen.” Steun komt hierbij van Mexx topmannen uit de hoogtijdagen van Mexx: CEO Leo Cantagalli, oud brand director Nur Basran en oud financiële topman Jacques Mitterand.

Groeiplannen

“Dit jaar streven we naar een omzet van 20 miljoen euro,” geeft Leo Cantagalli aan. “Het is schrikbarend om te zeggen, maar we proberen het bedrijf naar de 200 miljoen te krijgen in de komende vijf jaar. We gaan nu de basis leggen en als de basis goed is kunnen we het huis gaan bouwen,” aldus de CEO van Mexx.

e-Commerce

“We gaan primair inzetten op e-Commerce, dit heeft onze hoogste prioriteit,” vervolgt Theo Mosch. “Dat gaan we ondersteunen met fysieke winkels verspreid over Europa, die we in de loop van het volgende jaar gaan uitbreiden.”

“In de winkels zal ook een grote focus zijn op e-commerce met bijvoorbeeld een tablet in de etalages waar men 24 uur per dag bestellingen kan plaatsen.”


Oplossing

Om deze plannen goed uit te kunnen voeren en efficiënt met de heropbouw van Mexx aan de slag te gaan, is een fashion ERP-oplossing essentieel. De eigenaren van RNF Holding, het bedrijf dat de Mexx licentie overgenomen heeft, koos daarom voor XL-ENZ van Reflecta.

Theo Mosch: “De RNF Holding heeft diverse BV’s die met verschillende ERP-pakketten werken. Om er zeker van te zijn dat we de juiste keuze voor Mexx zouden maken, hebben we alle mogelijk passende pakketten in overweging genomen; diverse Microsoft Dynamics NAV partners, XL-ENZ en andere fashion ERP leveranciers. Maar XL-ENZ sloot verreweg het beste aan bij wat wij nodig hebben om snel groei te realiseren.”

Logistiek

“De overige partijen waren niet zo sterk op logistiek gebied als XL-ENZ. We hebben ons logistieke proces goed onder de loep gelegd en vonden ook op dit gebied de beste oplossing in XL-ENZ. Met name omdat de XL-ENZ oplossing ook onze internationale activiteiten ondersteunt. Voor Mexx is groei in het buitenland heel belangrijk en het werken met XL-ENZ biedt ons internationale ondersteuning op alle gebieden.”

Het selectietraject van Mexx is grondig voorbereid met de eigenaren van Mexx International, de interim financieel directeur van Mexx en een extern adviseur. “De keuze voor een ERP-pakket is ingrijpend en moeten we weloverwogen maken. Wij kozen unaniem voor XL-ENZ van Reflecta,” vervolgt Theo Mosch.

Gefaseerde implementatie

“Toen we begonnen moest de organisatie nog geformuleerd worden, waardoor het implementatieproces synchroon moest lopen aan het opzetten van de organisatie. Doordat we XL-ENZ gefaseerd konden in voeren, sloot dit perfect aan.”

“De artikelen waren ontworpen en klaar voor productie. In dit stadium werd XL-ENZ ingericht voor productie en artikelbeheer. Vervolgens werden de artikelen verkocht. Zo hebben we stap voor stap geïmplementeerd en is de oplossing volledig afgestemd op de behoeften en groei van Mexx.”

“De reacties van onze mensen op het gebruik van XL-ENZ zijn vaak verrast. Ze zijn vaak verbaasd over de uitgebreide mogelijkheden die XL-ENZ biedt.”

“We hebben ons logistieke proces goed onder de loep gelegd en vonden ook op dit gebied de beste oplossing in XL-ENZ.”

Theo Mosch OrgaCom Consultancy/Adviseur Mexx

Resultaat

Mexx voorjaar 2018

“Doordat XL-ENZ volledig op ons aansluit, kunnen we de snelheid in het project behouden en hebben we onze handen vrij om ons te richten op de groei van Mexx. Het werken met XL-ENZ helpt ons op ieder front.”

“We werken met verschillende bedrijven met XL-ENZ. We zijn begonnen met de implementatie bij Mexx International en daarna bij Mexx Fashion. De integratie tussen bedrijven is eenvoudig te maken. Iedereen kan ermee werken: onze buitenlandse teams loggen in op XL-ENZ en voeren hun eigen bedrijfsvoering in, vertegenwoordigers werken met de geïntegreerde sales app.”

“We beginnen nu klein, maar onze expansieplannen zijn groot. XL-ENZ is schaalbaar en groeit dus mee met ons naarmate we groeien. We hebben uitgebreide WMS mogelijkheden, maar ook mogelijkheden om de logistiek uit te besteden. Onze beslissingen op dit gebied in de toekomst hebben geen invloed op het proces.”

Concepten en Management informatie

“Mexx werkt met concepten, ofwel thema collecties. Deze moeten na elkaar geleverd worden. Een concept bestaat uit meerdere artikelen. Door op deze manier te werken leveren we meerdere collecties in een seizoen. De artikelen van een concept moeten bij elkaar geleverd worden en dit mag niet door elkaar gaan lopen.”

“Ook qua management informatie wordt er veel op concept niveau bekeken. XL-ENZ biedt daar met haar flexibiliteit op het gebied van seizoen coderingen een eenvoudige maar uitstekende oplossing voor. Met deze oplossing kan zowel de productie als de uitlevering als de management rapportage aangestuurd worden. In het verkoopproces hoeft er geen rekening gehouden te worden met de concepten, dit wordt ‘onder water’ allemaal goed geregeld.”

Verminderde manuele handelingen bij uitlevering

“Wat wij echt een verademing vinden is het geautomatiseerde uitleveringsproces. Mexx werkt met klanten wereldwijd, zoals Rusland, landen in het midden Oosten en heeft grote Europese klanten zoals een Real Retail. De uitlevering moet voldoen aan veel eisen en vaak komt er veel documentatie bij kijken. Deze documentatie komt uit XL-ENZ, waardoor het proces geautomatiseerd is en er nog maar weinig handwerk noodzakelijk is.”

“Kijk naar de uitzonderingen in je bedrijf en kijk hoe de leverancier dat oplost. De standaarden zitten in ieder pakket wel goed. Let vooral op het logistieke stuk. Dit kan ingewikkeld zijn en het is van wezenlijk belang om dit goed in te richten.”

Theo Mosch OrgaCom Consultancy/Adviseur Mexx

Flexibiliteit in groei

“Het maakt niet uit met wie Mexx in de toekomst wil gaan werken of naar welke grootte Mexx groeit. XL-ENZ is schaalbaar en is een zeer goede basis waarmee prima met andere partijen gekoppeld kan worden. Daardoor hoef je van te voren niet exact te bepalen met welke partners je gaat werken en ben je ook niet gebonden aan de producten van dezelfde leverancier. Zaken als een PLM, een extern warehouse of wat er ook maar op je pad gaat komen kunnen op ieder gewenst moment gekoppeld worden.”

Theo Mosch: “Met de uitbreidingsplannen staat er nog veel op stapel bij Mexx op logistiek gebied. Met onze ERP-oplossing is de basis daarvoor reeds gelegd.”


Theo Mosch: “Mijn tip aan andere fashionbedrijven die willen (her)automatiseren: Kijk naar de uitzonderingen in je bedrijf en kijk hoe de leverancier dat oplost. De standaarden zitten in ieder pakket wel goed. Let vooral op het logistieke stuk. Dit kan ingewikkeld zijn en het is van wezenlijk belang om dit goed in te richten.”

“Het slagen van je implementatieproject is afhankelijk van jouw bereidheid om je aan te passen aan de processen in de applicatie. Deze zijn gebaseerd op de processen in vele fashionbedrijven en moeten ook voor jou werken. Dit stelt je in staat om een echte efficiëntieslag te maken. Maatwerk om de applicatie aan je processen aan te passen is duur en blijft bij iedere upgrade kosten genereren.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *