Zo kunnen fashionbedrijven zich voorbereiden op herstel en de verdere toekomst

Fashionbedrijven hebben over het algemeen grote verliezen geleden tijdens de lockdown en moeten, hun korte en lange termijn strategie kritisch bekijken om de financiële schade zo veel mogelijk te kunnen beperken, goed te kunnen plannen voor het herstel na de crisis en om zich voor te bereiden op het nieuwe normaal. In dit artikel staan tips die je in overweging kunt nemen voor de korte en lange termijn van je fashionbedrijf.

KORTE TERMIJN STRATEGIEËN:
Schade beperken en inkomsten genereren

1. Voorraad en supply chain voor 2020 onder de loep nemen

Bekijk de voorraad die je hebt voor 2020 en bepaal welke artikelen je kunt doorschuiven naar de nazomer/herfst van 2020 of zelfs naar 2021, ongeacht of de artikelen reeds online worden verkocht of in de winkels liggen. Promoot ze in een volgende collectie als nieuw, om de gewildheid te versterken. Mocht cash flow een belangrijk punt voor je zijn, ruim dan alle lente- en zomerartikelen die je niet op een later moment kunt brengen, zo snel mogelijk op en overweeg flash sales.

Met het doorschuiven van artikelen, zullen ook de inkoophoeveelheden die al gedaan zijn moeten worden aangepast. Neem tevens de productie orders voor herfst/winter 2020 onder de loep. Het doorvoeren van veranderingen in gedane orders, heeft uiteraard verregaande gevolgen voor je producenten en retailklanten. Communiceer transparant en wees duidelijk over betalingsvoorwaarden naar leveranciers en afnemers. Probeer vaste leveranciers te helpen door volumes samen te voegen en gezamenlijk een planning te maken.

Als je je verkoopgegevens bij hebt gehouden en wederzijds inzichten uitwisselt met leveranciers en retailers, kun je gezamenlijk de plannen voor dit en volgend jaar aanpassen.

2. Loyale klanten sterker binden

Het komt veelal voor dat tien procent van het klantenbestand onder consumenten, zestig procent van de omzet bepaalt. Bekijk uit welke klanten de meeste omzet is voort gekomen en hoe je hen weer motiveert om terug te komen. Zo kun je de groei van je merk na de crisis versnellen.

Zorg ervoor dat je je communicatie goed afstemt op je klanten. Gepersonaliseerde aanbiedingen zijn het meest effectief om op te vallen tussen de aanbiedingen die je klanten ongetwijfeld ontvangen heeft. Voorbeelden van effectieve gepersonaliseerde aanbiedingen zijn uitnodigingen voor VIP-events, exclusief eerder toegang tot bepaalde nieuwe artikelen, collecties of limited editions. Alles wat zij als relevant ervaren is passend.

Het kan natuurlijk zijn dat de financiële situatie van sommige B2C klanten niet meer gelijk is als voor de crisis. Probeer goed te segmenteren om loyale klanten te behouden.

3. Digitale aanwezigheid uitbreiden

Wijs je mediabudget voor de rest van het jaar zoveel mogelijk toe aan online kanalen en investeer indien mogelijk in verbeteren van je digitale presence. Niet alleen je eigen website is daarbij belangrijk, maar vooral ook marketplaces, het partneren met online retailers of met groothandelspartners die reeds sterkere e-commerce bedrijven hebben. Heroverweeg je marketinginvestering, is deze nog logisch in de nieuwe situatie? Verleg de focus van het opbouwen van je merk naar het reactiveren van klanten, met de nadruk op conversie. Digitale marketing voor je merk wordt essentieel om je klanten betrokken te houden bij je merk, evenals om de verkoop online verder te stimuleren en om je klanten te motiveren om de fysieke winkels waar je collectie verkocht wordt weer te bezoeken.

LANGERE TERMIJN STRATEGIEËN:
Het “nieuwe normaal”

Om te kijken hoe je je bedrijf nieuw kunt vorm kunt geven en hoe je nieuwe kansen kan benutten, moet je verder kijken dan de pandemie en de bijbehorende verkoopgegevens. Let vooral op:

4. Financiële veerkracht verbeteren

Ook in tijden van crisissen kunnen nieuwe groeimogelijkheden gecreëerd worden. Los van onder welke omstandigheden je bedrijf de crisis ingegaan is, is het sowieso goed om je portefeuille eens goed onder de loep te nemen: Ben je aanwezig in de meest aantrekkelijke markten en kanalen? Ben je erop ingesteld om snel en effectief op vraag uit de markt te anticiperen? Is er een kans om merken, activa of capaciteiten samen te voegen of af te stoten, waardoor je kernklanten beter kunt bedienen?

Je kunt op die manier belangrijke keuzes maken over welke merken, partnerschappen en organisatorische veranderingen je wilt nastreven of juist niet wilt nastreven of voortzetten. Deze crisis gaat een shakeout veroorzaken, en de merken, groothandels en retailers die goed voorbereid zijn, zullen beter in staat zijn om hun bedrijf nieuw leven in te blazen.

5. Een digitaler businessmodel maken en echt omnichannel gaan

Het is te verwachten dat de crisis op de langere termijn permanente verschuivingen in het winkelgedrag van de consument veroorzaakt, die meer de focus op online hebben. In China bijvoorbeeld hebben nieuwe klantsegmenten en markten hun focus verlegd naar e-commerce; en dezelfde shift kan zich voordoen in Noord-Amerika en Europa.

Maak van de gelegenheid gebruik om de digitale arena de basis van je businessmodel te maken. Begin met het herzien van je kanaal-mix en wijs een groter aandeel aan online kanalen toe. Probeer de personalisatie van je digitale marketing te versnellen, zodat je bij online interactie dezelfde kwaliteit kunt leveren die de consument bij je fysieke verkooppunten gewend is. Zoek naar nieuwe manieren om samen te werken met online retailers om via hun kanalen een groeimomentum te bereiken.

6. Inspelen op de veranderingen in gevoel en gedrag van consumenten

Hoewel niet te zeggen is hoe het “nieuwe normaal” ‘er precies uit gaat zien, is de verwachting dat consumenten hun gewoonten van voor de crisis weer willen oppakken zodra dit kan. Onderzoeken onder consumenten tonen een aantal onderwerpen:

  • Vrijetijdskleding/casual wear

Een hoop mensen krijgen ook in hun werkomgeving een “nieuw normaal”. De nieuwe normen zijn homeoffice, flexibele werktijden en een betere balans tussen werk en thuis. Comfortabele kleding, wat er toch netjes of trendy uitziet kan daarom een belangrijke factor worden bij het aankopen van nieuwe kleding en schoenen. Dit was al een trend De trend naar “casualization”, die voor de crisis al sterk was, kan zich hierdoor nog verder versnellen.

  • Lokale en flexibele toeleveringsketens

Veel kleding- en schoenmerken zullen de mogelijkheden onderzoeken om de productie van hun artikelen in eigen of een nabijgelegen land te doen omdat een flexibele toeleveringsketen waardevoller wordt geacht dan een goedkope toeleveringsketen.

  • Productveiligheid en -kwaliteit wordt belangrijker

Consumenten gaan steeds meer de nadruk leggen op productveiligheid en -kwaliteit dan op biologische of geheel natuurlijke ingrediënten bij cosmeticaproducten. In kleding en schoenen kan zich dit door vertalen in een vraag naar materiaalsoorten die veiliger en kwalitatief beter zijn. Het wordt voor merken essentieel om goed te monitoren hoe het gevoel en gedrag van je klanten verandert en hoe je hier op in kunt spelen.

Conclusie

2020 wordt een nog moeilijker jaar dan verwacht werd. Voor vele zal wordt het erop of eronder. Het nemen van doortastende maatregelen kan je helpen om de crisis te overleven, er sterker uit te komen en je bedrijf verder voor te bereiden op de toekomst.


Download het gratis eBook: “Zo creëer je jouw omnichannel strategie”