rfid fashion

Het gebruik van RFID in de fashion industrie

RFID (Radio Frequency Identification) is een technologie om van een afstand informatie op te slaan in en af te lezen van zogenaamde RFID-tags die op of in kleding en schoenen zitten. Deze techniek bestaat al een aantal jaren maar lijkt nu door het goedkoper worden van de tags door steeds meer ondernemingen opgepakt te worden. Ook in de fashion industrie kan RFID goed toegepast worden. Er zijn inmiddels zelfs uitwasbare tags die na 2 x wassen uit of van het kledingstuk verdwenen zijn.

RFID in modewinkels

In modewinkels kan RFID worden ingezet ten behoeve van accurate gegevens over voorraden en logistiek maar er kan natuurlijk meer mee. Denk aan efficiënte werkwijzen als sneller afrekenen bij de kassa. Artikelen met een tag kunnen in één leesactie herkend worden waardoor meerdere artikelen scannen tot het verleden behoort. Het afreken proces kan zelfs volledig geautomatiseerd worden als er via pin of andere cashloze wijze wordt betaald.

rfid fashion

RFID voor fashion groothandel

Voor de wholesale branche kunnen grote efficiency voordelen ontstaan bij goederen ontvangst, inventarisatie en uitlevering aan klanten zowel B2B als B2C. Zo zal bijvoorbeeld direct gesignaleerd worden dat in een doos met 50 kledingstukken maat M er één maat S tussen zit. Voorraadverschillen zouden tot nihil teruggebracht kunnen worden, waardoor de leverbetrouwbaarheid omhoog kan.

Verder terug in de keten zal de fabrikant (leverancier/atelier) de artikelen inclusief tags met de juiste informatie erop moeten aanleveren. RFID zal op deze manier – zo verwachten wij –  naast de reeds bestaande barcode systemen kunnen gaan functioneren.

Vragen of meer informatie?


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *