Tijdwinst boeken met geautomatiseerd inventariseren

Stel je binnen de organisatie het beginnen met inventariseren telkens maar uit vanwege tijdsgebrek? Of speelt de vraag of het wel zin heeft om te inventariseren? Dan hopen wij dat dit artikel je op andere gedachten brengt! Of een bedrijf nu groot of klein is, het loont zich – letterlijk- altijd om regelmatig te inventariseren.

Wat is inventariseren?

Inventariseren is het fysiek tellen en verifiëren van artikelen in een winkel of magazijn. De frequentie van inventariseren verschilt van bedrijf tot bedrijf. Sommige bedrijven inventariseren een of twee keer per jaar terwijl anderen liever eens per maand of per kwartaal tellingen uitvoeren.

Afwijkingen tussen de getelde en de administratieve voorraad kunnen wijzen op mogelijke problemen en geven je de mogelijkheid processen aan te passen en de controle en het beheer van de voorraad te verbeteren. Dit verbetert de toekomstige winstgevendheid.

Waarom stelt men het inventariseren vaak uit?

Inventariseren kan soms erg tijdrovend zijn. Vooral als het proces binnen de organisatie nog niet geautomatiseerd is. Eindeloos artikelen tellen en deze gegevens vervolgens invoeren in Excel of een ander verwerkingsprogramma, vaak is dit niet het leukste werk! Wanneer je gebruik maakt van het ERP-systeem XL-ENZ kan het gelukkig ook anders! Door het proces te automatiseren wordt het een stuk eenvoudiger, leuker en het belangrijkste: het bespaart je veel tijd en geeft inzicht.

Automatiseren met de inventarisatietool in XL-ENZ

Inventariseren in XL-ENZ kent een aantal stappen waarmee het systeem het volledige proces aanstuurt. Het inventariseren wordt gedaan op basis van een ‘bevroren’ voorraad. Hiermee zet de applicatie de voorraad vanaf dat moment vast (bevroren) en kan men gaan tellen. Theoretisch kan er gewoon doorgewerkt worden in het magazijn. De voorraad wordt bevroren aan de hand van zelf in te geven filters. Hierdoor wordt het mogelijk om gedeeltes van de voorraad te inventariseren. Hierdoor hoef je niet de volledige voorraad tegelijk te tellen, wat praktisch handig kan zijn. Is de voorraad geteld? Dan kun je deze controleren met de bevroren voorraad in XL-ENZ. Het systeem geeft de verschillen apart aan.

Er zijn meerdere manieren om de verschillen te verwerken. Er kan nogmaals een telronde voor de verschillende worden gegenereerd of de verschillen worden middels parameters geaccordeerd. Vanuit de geaccordeerde tellingen wordt er een voorraadcorrectie aangemaakt en wordt de bevroren voorraad weer vrijgegeven.

Naast het ‘handmatige inventariseren’ is het ook mogelijk om met een (draadloze wifi-)scanner de producten geautomatiseerd te inventariseren. Dit bespaart extra tijd en verkleint de kans op het maken van fouten.

De voordelen van geautomatiseerd inventariseren op een rijtje

  1. Bespaar een hoop tijd
  2. Minder kans op fouten
  3. Tijdens de inventarisatie kunnen andere werkzaamheden door blijven gaan
  4. Mis geen artikelen die niet geteld zijn

Geïnteresseerd? Neem dan snel contact met ons op om te kijken wat deze module voor jou kan betekenen.

Boek vrijblijvend een demo om te zien hoe wij jou verder helpen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *