Waarom fashion ERP belangrijk is

De top 7 voordelen van werken met online marketplaces voor fashionmerken

Een webshop beginnen is eenvoudiger dan ooit. Je webshop kan tegenwoordig binnen no-time online staan, verbonden met je ERP en al. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor jouw bedrijf. Want waar je met SEO enige tijd geleden nog wat zichtbaarheid kon vergaren met je webshop, is de manier waarop de klant koopt alweer aan het veranderen. Online marketplaces voor fashionmerken zijn in de ogen van de consument een perfecte oplossing.

Wat is er handiger dan één online plek waar je alles kunt vinden wat je nodig hebt. Volgens een studie van de E-commerce Foundation zijn retailers in Europa van mening dat in 2020 40% van de totale wereldwijde online retailverkopen in handen zal zijn van marketplaces. Dit cijfer is niet verrassend als we kijken naar de voordelen van de verkoop op marketplaces. We hebben de voordelen van je merk etaleren bij een marketplace voor je op een rij gezet. De nadelen van verkopen via online marketplaces vind je hier.

1. Meer zichtbaarheid en omzet

Het bereik wat je via een marketplace behaalt is groter dan je ooit via je eigen webshop kunt behalen. Marketplaces investeren veel in marketing om hun verkeer en de verkoop te stimuleren – ze zijn zich er goed van bewust dat hun succes afhangt van het succes van hun verkopers.

45% van de online shoppers in de USA beginnen hun zoektocht op Amazon. Het platform heeft ca. 100 miljoen unieke bezoeken per maand. Voor jou is het een kans om je merk op de korte en lange termijn meer zichtbaarheid te geven bij online shoppers. Als je je artikelen met de juiste keywords onder de neus van geïnteresseerde kopers kunt krijgen kan dit een enorme omzetstijging betekenen.

2. Testen van nieuwe artikelen

Heb je ideeën voor producten? Via marketplaces kun je testen wat gaat lopen, alvorens er groots in te investeren.

3. Internationaal verkopen

Je hebt eenvoudiger toegang tot nieuwe markten en kunt kijken waar jouw artikelen aanslaan. Je kunt het platform tevens gebruiken om te onderzoeken hoe je je artikelen beter gevonden laat worden.

4. Betere verkoopprijzen voor “sale” artikelen

Veel fashionmerken gebruiken online marketplaces om hun “sale” artikelen te verkopen. Artikelen van collecties die “eruit” gaan, worden op marketplaces tegen veel betere prijzen verkocht dan wanneer de voorraad in eigen (online) winkels wordt verkocht.

5. Landspecifieke betrouwbare betaalmethodes

50% van online shoppers die de order niet afronden bij het betalingsproces, doen dat omdat er voor hen geen passende betaalwijze geboden wordt. Dit is met name een uitdaging voor merken die willen uitbreiden naar andere landen, omdat de betaalvoorkeuren van consumenten per land verschillen.

De populairste online betaalmethoden in Europa (bron: https://ecommercenews.eu/)

Over de gehele linie is wereldwijd de creditcard, de meest gebruikte betaalmethode. Maar in Nederland en Duitsland zijn online automatische incasso’s populairder (Ideal in Nederland en ELV in Duitsland). In China wordt 25% van alle transacties betaald via AliPay. Marketplaces die internationaal actief zijn, bieden vele betaalmogelijkheden die voor vrijwel iedere consument in ieder land waar de marketplace actief is, passend zijn.

De populairste online betaalmethoden in Azië (bron: https://ecommercenews.eu/)

6. Klantenwerving

Consumenten kunnen via een marktplaats artikelen ontdekken. Bezoekers van Zalando, Bol.com, Wehkamp of Amazon zoeken niet naar de winkel, maar zoeken naar producten en categorieën. Door je producten op een Marktplaats goed gevonden te laten worden, genereer je kansen en herhaalde aankopen voor je bedrijf.

7. Infrastructuur

De verscheidenheid van het aanbod en de one-stop-shop invalshoek maakt de aankoopbeleving voor het overgrote deel van de shopper positief. Daarnaast hebben marketplaces een veelal fantastische klantenservice, voorzien van tools en mensen die de klant snel verder kunnen helpen.


Conclusie

Marketplaces zijn steeds vaker de plekken waar de consument zijn online zoektocht naar artikelen gaat beginnen. Neem als voorbeeld Bol.com, die zich sinds 2018 positioneert als een one-stop shop: het platform waar je start met het zoeken van je producten. De site trekt maandelijks 29 miljoen bezoekers en er worden dagelijks 1 miljoen zoekopdrachten ingetoetst. De levertijden zijn razendsnel en hun SEO is ijzersterk.

Kortom, tenzij je zo uniek en bekend bent dat klanten je producten toch wel weten te vinden en je tevreden bent met de resultaten, is de vraag niet óf, maar met welke marketplaces je wilt samenwerken.

Want waarom zou je geen gebruik maken van marketplaces als daar je doelgroep al aanwezig is? Je doelgroep al vertrouwd is met de desbetreffende marketplace? Je meer zichtbaarheid en bereik kunt generen en ook nog eens de klant beter kunt bedienen? Na het doornemen van alle bovengenoemde voordelen, zou het meest verleidelijke antwoord zijn: sluit je bij hen allemaal aan. Maar elke online marktplaats heeft zijn eigen systemen, processen en beperkingen. Bekijk goed welke marketplaces bij jouw bedrijf passen. De gratis Whitepaper “De 7 belangrijkste tips voor het selecteren van een Marketplace” helpt je verder op weg.

Whitepaper Marketplace

Op de informatiepagina “marketplaces voor fashionbedrijven“, lees je alle ins en outs, vind je tips en tricks en vind je best practices van expert die reeds vele succesvolle implementaties gedaan hebben.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *