Top 5 uitdagingen en tips voor schoenen- en kledingmerken die willen verduurzamen.

Transparantie, duurzaamheid, de wens om de lokale economie te ondersteunen en simpelweg de industrie veranderen voor een betere wereld, zorgen ervoor dat steeds meer merken de mogelijkheden naar duurzaamheid onderzoeken of verder vervolgen. Maar de weg naar sustainability in de fashionbranche is geen eenvoudige en biedt naast kansen ook vele uitdagingen.

De grootste uitdagingen die merken ondervinden vind je hier:

 

Uitdaging 1:
Duurzaamheid heeft een prijs waar veel consumenten nog niet voor kiezen

Consumenten zeggen dat ze de duurzaamheid en sociale elementen van een merk in overweging nemen voordat ze een aankoop doen, maar dat betekent niet dat ze daadwerkelijk meer geld uitgeven aan merken die deze waarden weerspiegelen. Volgens de Conscious Consumer Spending Index 2018 noemt 44 % van de consumenten de prijs als het meest voorkomende obstakel voor maatschappelijk verantwoord winkelen.

We hebben in de fashionbranche nog een lange weg te gaan, voordat consumenten merken boycotten, omdat het niet produceert op een manier die in overeenstemming is met hun waarden. De awareness wordt echter steeds groter en uit onderzoek blijkt ook dat de passie van de jongere generaties voor sociale en milieuzaken een cruciale omvang heeft bereikt.

Uitdaging 2:
Transparantie in het productieproces van duurzame stoffen

Technologische vooruitgang bij nieuwe stoffen en recycling blijken grote voordelen te hebben voor het milieu. Het proces van het creëren van weefsel uit b.v. bamboe, eucalyptus, hennep en gerecycled katoen stoot veel minder broeikasgassen uit en vereist veel minder water en land. Het gebruik van deze stoffen biedt daarom grote kansen voor ondernemers die milieuvriendelijke producten willen maken.

Echter, bij het zoeken naar duurzame stoffen voor je collectie, is niet altijd even duidelijk hoe en onder welke omstandigheden ze geproduceerd zijn. Om er zeker van te zijn dat de stoffen die je wilt gebruiken duurzaam zijn, is het handig als je je leveranciers kent en weet hoe ze werken. Tip: Je kunt tevens informatie inwinnen bij concullega’s en letten op keurmerken.

Uitdaging 3:
Kleine orders plaatsen

Als je dan uiteindelijk de juiste stoffen gevonden hebt, kan het zijn dat er een minimum afname is. Met name voor kleinere merken is dit een probleem.

Tip: Ga ook hier weer met andere merken in gesprek om ervaringen uit te wisselen of bekijk de lijst van b.v. commonobjective voor een overzicht van lokale leveranciers van duurzame stoffen die ook in kleinere hoeveelheden verkopen.

Uitdaging 4:
Fabrieken vinden die dichtbij zijn en daadwerkelijk duurzaam kunnen produceren

Zodra je de beslissing hebt gemaakt om te werken met duurzame materialen, moet er een geschikte fabriek worden gevonden. Het is al moeilijk genoeg om een fabriek te vinden die precies kan maken wat je wilt. Laat staan om er een in de buurt te vinden, die ook nog eens weet hoe ze duurzaam moeten produceren. Ook fabrieken zelf hebben hierin een veranderingsslag te maken, een deel van de kennis en intentie tot veranderen moet van hen komen.

Tip: Vraag bij concullega’s na voor welke fabrieken zij gekozen hebben en waarom.

Uitdaging 5: Communicatie met klanten

Hoe verkoop je je duurzame producten aan de consument die tijdens en na de crisis zijn hand op de portomonnee houdt? Een goede communicatie met je klanten is essentieel om je producten goed te kunnen verkopen. Je klanten moeten de meerwaarde van je producten in gaan zien.

Tip: Kijk online hoe andere merken zich positioneren en vind je eigen plek hierin. MVO duurzaamheid van Modint kan je hier tevens bij helpen, evenals met het neerzetten van een duurzame strategie, waarbij het winstoogmerk niet verloren gaat.

Conclusie

Een duurzaam merk zijn of worden zijn is een uitdaging, maar niet onmogelijk. Het kost tijd om een betrouwbaar proces op te zetten. Een collectie die volledig duurzaam is en esthetisch gezien geen compromissen sluit, vergt lang onderzoek en is vaak de reden waarom merken bij de eerste horde opgeven. Voor bestaande merken is het een kwestie van het productieproces aanpassen en communiceren met de consument over hoe hun producten tot stand komen.

Door lokaal geproduceerde kwaliteitsproducten te maken van duurzaam ingekochte materialen kunnen bedrijven een dialoog aangaan met hun klanten, die steeds meer geïnteresseerd zijn in de omstandigheden en processen waarmee hun producten worden gemaakt. Duurzaamheid in de fashion kan beter verkocht worden, sexier gemaakt worden.

Lees meer tips over de mindset, productie, logistiek en educatie die bij een duurzaam merk komt kijken in het gratis eBook “In 9 stappen een duurzaam kledingmerk worden”.


Download het gratis eBook: “In 9 stappen een duurzaam kledingmerk worden.”

Vragen of meer informatie?

Mail ons

4 + 4 = ?