marketplaces, erp, fashion, trends, 2020

Trends in de fashionindustrie. Wat kunnen fashionbedrijven verwachten in 2020?

2020 gaat een pittig jaar worden voor de fashionbranche. Meer dan ooit zal strategie duidelijk een belangrijke rol spelen. Aan de ene kant bieden opkomende kanalen, verschuivende markten en baanbrekend onderzoek mogelijkheden voor inkomsten en de kans op verregaande innovatie. Aan de andere kant vertraagt de wereldwijde economische groei en is de concurrentie intensiever dan ooit.

Om in deze omgeving te kunnen floreren, moeten fashionbedrijven strategisch denken en hun besluitvorming aanscherpen. Ze moeten goed in de gaten houden waar consumenten om vragen en tevens consumenten die zich steeds meer zorgen maken over klimaatverandering aanspreken. Ze moeten qua digitalisering en automatisering up to date blijven. Tegelijkertijd moeten ze, als ze internationaal actief zijn, rekening houden met de lokale smaak van verschillende markten en culturen.

Dit zijn enkele van de bevindingen uit het laatste rapport van onderzoeksbureau McKinsey & Company en The Business of Fashion. Het 107 pagina’s tellende rapport “The State of Fashion 2020” is tot stand gekomen door middel van een enquête onder 290 fashion executives wereldwijd en interviews met thought leaders. Het rapport is ingedeeld in 3 thema’s: de wereldeconomie, consumentenverschuiving en fashion bedrijfsmodellen en technologie.

Wij hebben de tien belangrijke thema’s die het komende jaar de agenda zullen bepalen hieronder voor je op een rij gezet.

ECONOMIE WERELDWIJD

1. Voorzichtigheid

De wereldeconomie staat onder druk, met politieke en geopolitieke instabiliteit die de vooruitzichten voor de wereldwijde fashionindustrie in 2020 bemoeilijken. Maar deze onzekerheid beperkt zich niet tot de fashion. Leidinggevenden uit alle sectoren zijn steeds pessimistischer en centrale banken over de hele wereld ondernemen actie en versoepelen hun monetair beleid. Daarbovenop wordt de fashionbranche reeds geconfronteerd met grote uitdagingen die vele investeringen vereisen, van duurzaamheidskwesties tot generatieverschuivingen, in een tijd waarin de hoofdinkomsten potentieel worden bedreigd.

In 2020 zullen de fashionspelers ervoor moeten zorgen dat ze voldoende veerkrachtig zijn: ze moeten zorgen voor productiviteitswinst en tegelijkertijd operationele flexibiliteit creëren, waar nodig digitaliseren, niet-kernactiva afstoten om geld vrij te maken en een breed scala aan risico’s zorgvuldig bewaken en beheren.

Het percentage respondenten dat verwacht dat de wereldwijde economische omstandigheden in het komende jaar zullen verbeteren, is gedaald van 49 procent voor 2019 naar 9 procent voor 2020.
Het percentage respondenten dat verwacht dat de wereldwijde economische omstandigheden in het komende jaar zullen verbeteren, is gedaald van 49 procent voor 2019 naar 9 procent voor 2020.

2. Markt buiten China

China zal interessante mogelijkheden blijven bieden en een leidende rol blijven spelen in de wereldwijde mode-industrie, maar de kolossale markt blijkt moeilijker te doorbreken dan merken hadden verwacht. Aangezien sommige succesvolle spelers overmatig afhankelijk worden van China en anderen, moeten bedrijven overwegen hun risico’s te spreiden door uit te breiden naar andere snelgroeiende geografieën. De vraag zal hier worden gedreven door “digital native” consumenten, die creativiteit en zelfexpressie belangrijk vinden. De verwachting is dat China in 2025 517 miljoen consumenten onder de 30 jaar heeft, tegenover 1,207 miljard in de overige opkomende markten, t.w.:

  1. India
  2. Zuid-Oost Azië (Indonesië, Vietnam, Filipijnen)
  3. Brazilië
  4. Rusland
  5. Verenigde Arabische Emiraten en Saudi Arabië
De bevolking van consumenten van 30 jaar of jonger in vijf geïdentificeerde opkomende markten buiten China zal tegen 2025 meer dan dubbel zo groot zijn als die van China.
De bevolking van consumenten van 30 jaar of jonger in vijf geïdentificeerde opkomende markten buiten China zal tegen 2025 meer dan dubbel zo groot zijn als die van China.

CONSUMENTENVERSCHUIVING

3. Social Media gebruik van de volgende generatie

Het collectieve bereik van de sociale-mediagiganten is enorm. Facebook rapporteerde 2,5 miljard maandelijkse actieve gebruikers in september 2019, en zowel Instagram als WeChat hebben elk meer dan een miljard gebruikers. Toch lijkt de groei te vertragen en brengen gebruikers minder tijd door op enkele van de grote platformen. Het stagnerende enthousiasme heeft de reclame-aantallen en -inkomsten op de grote platformen echter niet tegengehouden. Het gevaar is hierbij dat de hoeveelheid reclame de engagement juist schaadt.

Gezien de groeiende apathie – en soms antipathie – van consumenten voor traditionele social media reclamemodellen, is de verwachting dat fashionmerken in 2020 hun strategieën aanzienlijk zullen herevalueren in een zoektocht naar een beter rendement. Dit betekent dat ze een diepgaand inzicht moeten hebben op welke platformen en netwerken hun doelgroepen zich bezighouden, zowel per regio als per demografie. Content creation wordt gemeengoed binnen hun organisatie, waarbij ze zich richten op boeiende en op maat gemaakte content. Merken moeten ook bereid zijn om de nieuwe verkoopgeoriënteerde functies van platforms te benutten en om chatbots te ontwikkelen in combinatie met messenger apps om meer directe online verkoop te genereren.

Omdat traditionele modellen, die de betrokkenheid van consumenten moeten stimuleren, niet afdoende werken op gevestigde sociale-mediaplatforms, zullen fashionbedrijven hun strategie moeten heroverwegen en manieren moeten vinden om hun rendement op de marketinguitgaven te optimaliseren. De juiste content, die op het juiste platform voor elke markt wordt ingezet, waarbij gebruik wordt gemaakt van overtuigende calls-to-action en, waar mogelijk, een naadloze overgang naar de checkout, zal tot meer succes leiden.

Meer dan tweederde van de marktspelers in de fashion-industrie is van mening dat "het verkennen van verhoogde uitgaven aan nieuwe mediaplatformen ten opzichte van de "traditionele" platformen" het komende jaar een top-thema zal zijn.
Meer dan tweederde van de marktspelers in de fashion-industrie is van mening dat “het verkennen van nieuwe mediaplatformen ten opzichte van de “traditionele” platformen en de daarbij behorende investeringen” het komende jaar een top-thema zal zijn.

4. Localisatie

De consumenten zijn tegenwoordig gewend om te krijgen wat ze willen, wanneer en waar ze het willen. Gemak is de kern en in het geval van winkelen betekent dat vaak lokaal in combinatie met online winkelen. Gezien het feit dat veel mensen nog steeds graag kleding, schoenen en sportartikelen aanraken, voelen en uitproberen voordat ze deze kopen, is de fashionbranche er bij uitstek een om hier zijn voordeel mee te doen. De verwachting is dat winkels hun aanwezigheid in buurten en nieuwe wijken buiten de traditionele commerciële zones zullen uitbreiden, met winkels die een afspiegeling zijn van de lokale gemeenschap en gericht zijn op service en beleving.

Meer dan de helft van de ondervraagde managers in de fashionindustrie gelooft dat een "gelokaliseerde winkel" een top-thema zal zijn in het komende jaar.
Meer dan de helft van de ondervraagde managers in de fashionindustrie gelooft dat een “gelokaliseerde winkel” een top-thema zal zijn in het komende jaar.

5. Duurzaamheid voorop

De fashion-industrie wereldwijd is extreem energieverslindend, vervuilend en verkwistend. Ondanks enige bescheiden vooruitgang heeft de fashionbranche haar verantwoordelijkheid voor het milieu nog niet serieus genoeg genomen. Volgend jaar moeten de fashionspelers eventuele lege beloftes en promoties inruilen voor zinvolle actie en naleving van de regelgeving, terwijl ze tegelijkertijd het hoofd moeten bieden aan de baanbrekende veranderingen waar de consument om vraagt. Sociale, politieke en milieu gerelateerde zaken zijn in belang gegroeid voor de jongere generaties. Dit dwingt merken hier ook over na te denken. In vele (maar niet alle markten) zullen merken die een krachtig standpunt innemen betreffende deze kwesties beloond worden.

Ondanks het groeiende momentum bevinden de pogingen van de branche om de afvalproblemen aan te pakken zich nog in een vroeg stadium. Veel van de oplossingen die op dit moment in de pijplijn zitten raken de kern van het probleem niet: de noodzaak om minder te produceren en te consumeren. Minder consumeren is natuurlijk ook in conflict met de verkoopdoelstellingen van fashionmerken.

Jongere generaties zeggen steeds vaker dat ze meer zullen betalen voor producten die het milieu het minst belasten.

De passie van de jongere generaties voor sociale en milieuzaken heeft echter een cruciale omvang bereikt. Hierdoor worden merken meer fundamenteel doelgericht om zowel consumenten als talent aan te trekken. Consumenten uit sommige (maar niet alle) markten zullen fashionbedrijven belonen die een sterk standpunt innemen over sociale en milieukwesties. Dat moet dan wel verder gaan dan het traditionele MVO.

De respondenten van de enquête zeggen dat "duurzaamheid" zowel de grootste uitdaging als de grootste kans voor de sector zal zijn in 2020.
De respondenten van de enquête zeggen dat “duurzaamheid” zowel de grootste uitdaging als de grootste kans voor de sector zal zijn in 2020.
Videosamenvatting “State of Fashion”
Bron: McKinsey.com & Business of Fashion

FASHION BEDRIJFSMODELLEN & TECHNOLOGIE

6. Grote omwenteling in materiaalsoorten

Fashionmerken zoeken naar alternatieven voor de huidige standaardmaterialen, waarbij de belangrijkste spelers zich richten op duurzamere alternatieven, waaronder recentelijk herontdekte oude favorieten en hightechmaterialen die esthetiek en functionaliteit bieden. Verwacht wordt dat R&D zich in toenemende mate zal richten op materiaalwetenschappen voor nieuwe vezels, textiel, afwerkingen en andere materiaalinnovaties die op schaal kunnen worden gebruikt.

De jaarlijkse octrooiaanvragen in textielinnovatie hebben zich in 2019 ten opzichte van 2013 verachtvoudigd.

De fashion- en beautybranche kunnen hun voordeel doen met biologische omslag, die de waardeketens zou kunnen veranderen, de samenleving zou kunnen veranderen en de druk op het milieu mogelijk zou kunnen verminderen. Hoewel het tempo waarin innovatieve technologieën de komende dertig jaar worden toegepast sterk afhankelijk is van marktfactoren, regelgeving en consumentenacceptatie, is de verwachting dat er meer partnerschappen tussen grote merken en startende ondernemingen komen, diepgaander onderzoek en een toenemende commercialisering van deze baanbrekende innovaties.

Met de snelle vooruitgang van de wetenschap en de nieuwe financiering die binnenstroomt, zijn de ontwikkelingen in de biologische revolutie het volgen waard voor de fashion- en schoonheidsindustrie. Bedrijven die er trots op zijn dat ze in de voorhoede van de innovatie staan, moeten ervoor zorgen dat ze stappen ondernemen om in de voorhoede te blijven.

Het percentage respondenten dat denkt dat het gebruik van innovatieve duurzame materialen belangrijk is voor hun bedrijf
Het percentage respondenten dat denkt dat het gebruik van innovatieve duurzame materialen belangrijk is voor hun bedrijf

7. Inclusieve cultuur

Jarenlang betekende “diversiteit” in de fashion, dat er af en toe een niet-blank gezicht op de cover van een tijdschrift werd gezet. Diversiteit ging vaak meer over visuele impact dan over representativiteit. Tegenwoordig beginnen deze symbolische verwijzingen naar diversiteit plaats te maken voor echte inclusiviteit. Dit wordt gemotiveerd door consumenten die willen dat de waarden van bedrijven een afspiegeling zijn van hun eigen waarden, en door werknemers en belanghebbenden die roepen om verandering.

Bijna tweederde van de consumenten zien zichzelf als “belief-driven buyers” die een merk zullen kiezen of vermijden op basis van zijn standpunt over maatschappelijke kwesties.

De verwachting is dat bedrijven hun diversiteit met trots zullen promoten. Klanten zullen goed in de gaten houden of deze initiatieven oprecht zijn, waarbij degenen die veranderingen in hun organisatie verankeren worden beloond en degenen die dat niet doen te schande worden gemaakt of worden geboycot.

Overal in de modewereld zijn er zeven mannelijke CEO's voor elke vrouwelijke CEO.
Overal in de modewereld zijn er zeven mannelijke CEO’s voor elke vrouwelijke CEO.

8. Aziatische concurrenten

Aziatische kledingfabrikanten concurreren al tientallen jaren met hun westerse collega’s. Hoewel de eerste fase in hun evolutie de eenvoudige “cut, trim en make” faciliteiten hadden, werden de operationele capaciteiten in heel Azië geavanceerder, en kwam het tot volledige productie. Het zwaartepunt verschoof al snel naar het oosten toen Aziatische producenten een groter aandeel van de wereldmarkt verwierven.

In de volgende fase gingen sommige fabrikanten verder in de waardeketen om eigen ontwerpcapaciteiten te ontwikkelen, terwijl andere begonnen met de verkoop van eigen merkproducten voor de lokale markt (OBM-bedrijven). De Aziatische productie is nu echter klaar voor de laatste fase van de metamorfose, waarin een aantal ambitieuze spelers de strijd zullen aangaan in een geheel nieuwe omgeving.

Dankzij de opkomst van e-commerce kunnen meer Aziatische fabrikanten en KMO’s hun goederen gemakkelijk en betaalbaar exporteren en rechtstreeks leveren aan de consument. Deze nieuwe generatie DTC (direct-to-consumer) originele merkfabrikanten vertegenwoordigt een sterke concurrentie voor gevestigde modemerken.

De jaarlijkse internationale groei van  B2C e-commercetransactiewaarde uit APAC (Asia Pacific) bedraagt 37 procent.
De jaarlijkse internationale groei van B2C e-commercetransactiewaarde uit APAC (Asia Pacific) bedraagt 37 procent.

9. Verdwijnen van traditionele modebeurzen

Beurzen stonden sinds jaar en dag in het middelpunt van de relatie tussen merk en winkelier. Hoe anders is het nu vele beurzen moeite hebben om relevant te blijven en anderen helemaal worden stopgezet.

Een van de uitdagingen voor modebeurzen is dat de modeseizoenen niet meer alleen de vier seizoenen omvatten die traditioneel door luxespelers worden gedefinieerd. Voorseizoenorders verschuiven naar open-to-buy modellen en omdat retailers hun websites en etalages vernieuwend moeten houden, legt dit tempo van de productie een enorme creatieve en financiële last op merken, waarvoor beurzen gewoonweg niet frequent genoeg zijn. Daarnaast heeft digitalisering de behoefte van merken en retailers om fysiek bij elkaar te komen verminderd. Als derde geldt dat merken steeds vaker de voorkeur geven aan directe verkoop aan consumenten, hetzij online, hetzij via hun eigen fysieke winkels, vanwege de waarde van het verzamelen van klantgegevens. Naarmate hun afhankelijkheid van distributie via een brede populatie van derde partijen afneemt, neemt ook de noodzaak om te investeren in beurzen toe.

Merken, groothandels en winkeliers vragen zich in toenemde mate af wat de relevantie van beurzen nog is voor het kopen en schrijven van orders.

Beurzen die zich onvoldoende aanpassen of die hun nieuwe ideeën verkeerd inschatten, kunnen helemaal van de kalender verdwijnen. Ook de exposanten moeten zich aanpassen. Naarmate de beurzen doelgerichter worden, moeten de exposanten voorzichtiger en selectiever zijn in hun keuze en moeten ze tevens hun eigen stands op een veel boeiendere en digitalere manier upgraden. Beurzen en showrooms blijven relevant voor B2B-relaties in de modebranche. Echter, nu het hele model van het kopen op beurzen onder toenemende druk staat en retailers kieskeurig zijn over welke ze bezoeken, wordt een verdere daling in bezoekersaantallen verwacht. Alleen de meest dynamische beurzen die echte waarde toevoegen voor alle partijen zullen waarschijnlijk op de lange termijn overleven.

Traditionele beurzen moeten dus inspelen op de toename van direct-to-consumer activiteit, kortere modecycli en digitalisering. In een poging om zich te onderscheiden – of zelfs om te overleven – zullen meer van deze evenementen B2C-attracties toevoegen of nieuwe diensten en ervaringen lanceren om de relatie met hun traditionele B2B-publiek te verbeteren.

De modebeurs van de toekomst zal zeer digitaal moeten zijn, zijn doelgroep moeten heroverwegen en nieuwe trends en ideeën uit de industrie naar voren moeten brengen.
De modebeurs van de toekomst zal zeer digitaal moeten zijn, zijn doelgroep moeten heroverwegen en nieuwe trends en ideeën uit de industrie naar voren moeten brengen.

10. Digitale herkalibratie

Digitaal blijft een belangrijk aandachtspunt in de fashionbranche. Merken zijn terecht geobsedeerd door hoe ze digitaal kunnen laten renderen, niet alleen op het gebied van de klanteninterface, maar in de hele organisatie.

Een belangrijke performance differentiator zijn data en analyses die het leven gemakkelijker kunnen maken voor klanten en leveranciers en die de sleutel kunnen zijn tot outperformance op de langere termijn.

De waardes van digitale modespelers hebben een enorm niveau bereikt, maar desondanks neemt het sentiment van de investeerders een wending in de verkeerde richting. De vrees van investeerders groeit betreffende de winstgevendheid voor sommige digitale spelers; van pure online retailers en marktplaatsen, tot direct-to-consumer merken en andere digital-first business modellen.

Als reactie daarop moeten digitale fashionspelers hun bedrijfsmodel evalueren en op zoek gaan naar manieren om de inkomsten winstgevend te verhogen en ervoor te zorgen dat het duidelijk is welke elementen van hun bedrijfsmodel de winst zullen aandrijven. Voor grotere spelers, zoals benadrukt in het rapport van vorig jaar in “Digital Landgrab”, zullen bedrijven die hun ecosystemen diversifiëren naar verwante en overlappende bedrijven, hun voorsprong op pure spelers die alleen vertrouwen op de retailmarges en het bestaande aanbod, versterken.

Niemand weet wat de toekomst brengt als het gaat om de financiële markten, maar in 2019 is gebleken dat niet alle high-profile bedrijven die e-commerce omarmen, gegarandeerd een duidelijke weg naar winstgevendheid bewandelen. Hetzelfde kan gezegd worden van mode-tech bedrijven. Als gevolg daarvan is de verwachting dat in 2020 dat de hype rond deze bedrijven zal afnemen, omdat investeerders op zoek gaan naar tekenen van een reëel winstpotentieel, in plaats van alleen maar omzetgroei, alvorens ze investeren.

De gemiddelde fashiontech beursintroductie van de afgelopen twee jaar heeft een daling van 27% van de aandelenkoers laten zien sinds de beursintroductie.
De gemiddelde fashiontech beursintroductie van de afgelopen twee jaar heeft een daling van 27% van de aandelenkoers laten zien sinds de beursintroductie.

Het volledige rapport The State of Fashion 2020 is hier te lezen.
Benieuwd wat de verwachtte trends van 2019 waren? Je vindt ze hier.


Conclusie

Het is goed om te weten wat er speelt en wat de verwachtingen voor de toekomst zijn in de wereldwijde fashionindustrie. Neem het mee in je overwegingen voor je eigen bedrijf en kijk hoe je (verder) kunt voorbereiden. Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op om vrijblijvend te sparren, via het formulier hieronder, via de chat of bel ons (0182-398130).

Een belangrijke stap in 2020 is omnichannel, dit wordt de kern van bijna elke branche. Maar hoe kun jij de omnichannel strategie voor jouw fashion groothandel of merk vormgeven? Hoe pak je de technologie aan? Hoe zorg je voor een goede interfacing tussen je bestaande platformen? Ons gratis eBook leidt je door de trends, uitdagingen, technologie en strategische stappen voor een omnichannel aanpak voor jouw fashionbedrijf.



Vragen of meer informatie?


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *