Succes voor fashion wholesale ondernemingen begint bij de basis!

December 2015, Reeuwijk - Succes voor fashion wholesale ondernemingen begint bij de basis!

De meest gehoorde termen in de fashion markt zijn nieuwe begrippen als omni- en multichannel, e-tailers en dropshipment. Wat kunnen deze ontwikkelingen voor u als wholesale ondernemer betekenen en hóe kan hier het beste op worden ingespeeld ?

Omnichannel
Omnichannel is de geëvolueerde variant van multichannel waarbij de ervaring voor de klant centraal staat in combinatie met de verkoop via verschillende kanalen. Dit is de consument van de toekomst, bekijkt de producten via websites, mobiele applicaties, fysieke winkel en is prijsbewust. De merkbeleving dient overal hetzelfde te zijn en het maakt niet uit waar de aankoop wordt gedaan.

B2B/B2C webshop
Steeds meer wholesalers beschikken naast een B2B webshop over een webwinkel waar consumenten fashion-merkproducten kunnen bekijken en rechtstreeks kopen. Een nadeel zijn de hoge marketingkosten om consumenten naar de website te krijgen. Dit wordt traffic genoemd. 

E-tailers
E-tailers zijn grote partijen zoals bol.com, Zalando en Wehkamp die alleen via internet verkopen en niet over traditionele winkels beschikken, hoewel dit soms ook kan veranderen (Omoda). 

Dropshipments
De grote e-tailers spelen in op dit probleem en verkopen steeds vaker artikelen die ze zelf niet op voorraad hebben maar dit risico verleggen naar de groothandel. De groothandel op haar beurt kan extra afzet genereren door mee te liften op het succes van de e-tailer. De traffic naar de e-tailer en de conversie naar reële verkoopcijfers zijn interessant genoeg om te investeren in snelle informatie uitwisseling waarbij de groothandel de consumentenorder geheel afhandelt inclusief retouren. Dit wordt drop shipments genoemd.

Zoals altijd met nieuwe ontwikkelingen biedt het kansen voor fashion ondernemingen maar óók bedreigingen als bedrijven daar niet in mee kunnen. Het vraagt om afstemming en inspanning van verschillende afdelingen als IT (al dan niet uitbesteed), marketing en sales.

Alle genoemde platformen zijn uiteindelijk systemen die gevoed moeten worden met de juiste gegevens. De consument eist immers uitgebreide productinformatie in meerdere talen inclusief was instructies en allergie info. Gerealiseerde orders dienen op geheel automatische wijze in het ERP systeem te komen. 

Digitaal succes begint bij de basis!
Reflecta is middels het basis ERP systeem XL-ENZ Fashion, expert op het gebied van geautomatiseerde koppelingen met alle mogelijke platformen. 

Interesse? Neem dan contact met ons op 0182 398130 of via het contactformulier op de website